کلینیک روانشناسی نیک مایند

چگونه عادات بد خود را کنترل کنیم؟

 تحقیقات جدید در زمینه مشاور فردی نشان می‌دهد عادات بد یکی از مشکلات اساسی افراد است که ممکن است باعث شود که آنها در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود با مشکلاتی روبرو شوند. این عادات بد ممکن است باعث شوند که فرد در معرض بیماری‌های جسمی و روانی قرار گیرد، به عملکرد حرفه‌ای خود ضربه بزند و باعث افزایش هزینه‌های درمانی شود. برای رهایی از عادات بد، اولین قدم تشخیص و مشخص کردن علت آنها است. سپس فرد باید به دنبال راهکارهایی برای کنترل و کاهش این عادات بد باشد. بهتر است که این راهکارها با کمک مشاور اجرا شود. در نهایت، فرد باید خودانگیختگی و تصمیم قوی برای رهایی از عادات بد داشته باشد و برای دستیابی به این هدف، باید صبور و پایدار باشد.

عادات بد چیست؟

عادات می‌توانند به صورت فعال یا غیرفعال شکل گیرند و به صورت تدریجی به جایگاهی برسند که کنترل آنها برای فرد دشوار و حتی منجر به اختلاف و درگیری در خانواده شود. بعضی از عادات بد شامل مصرف سیگار، مصرف الکل، مصرف مواد مخدر، بی‌توجهی به تغذیه سالم، نداشتن ورزش منظم، افزایش استرس و اضطراب و عدم رعایت بهداشت شخصی هستند. این عادات بد ممکن است باعث شوند که فرد در معرض بیماری‌های جسمی و روانی قرار گیرد، به عملکرد حرفه‌ای ضربه بزند و باعث افزایش هزینه‌های درمانی شود.

اهمیت ترک عادات بد 

 همیشه در ذهن شما مزایای حفظ یک عادت بد بیشتر از نبود آن است. مثلا وقتی می‌خواهید این عادت بد را ترک کنید، هزینه‌ای که باید متحمل شوید شما را منصرف می‌کند و ترجیح می‌دهید به عادتی که دارید ادامه بدهید. در نتیجه وقتی واقعا تصمیم می‌گیرید ترک عادت کنید، باز هم برایتان سخت است. چرا؟ چون گاهی اوقات زندگی‌تان را برای لحظاتی قابل تحمل‌تر می‌کند. با همه اینها برخی افراد بسیاری از این عادت‌ها که ممکن است واقعا برای شما آزاردهنده نباشد را بد می‌دانند.

اینجاست که خودتان مخالفت کرده و کارتان را موجه می‌دانید. اما سرنخ‌های زیر کمکتان می‌کنند تا واقعا به بد بودن عادتی که دارید پی ببرید:

  • تأثیر منفی روی سلامت جسمی، روحی عاطفی شما یا افراد خانواده می‌گذارد و نیاز به استفاده از مشاوره خانواده را ضروری میکند.
  • این رفتار برای عزیزانتان آزاردهنده یا نفرت‌انگیز باشد و از شما بخواهند دیگر این کار را نکنید.
  • رسوم، قوانین یا عرف جامعه را زیر پا بگذارد.
  •  چالش‌های روحی و عاطفی که برایتان به وجود آورد.
  • می‌تواند شما را از تبدیل شدن به آنچه می‌خواهید باشید، بازدارد.

 حتما بخوانید:  سندرم سیندرلا

تحقیقات جدید درباره رهایی از عادات بد 

به همان اندازه که دوست داریم باور کنیم که کنترل کامل بر اعمال خود داریم، حقیقت این است که بخش بزرگی از رفتار ما توسط عادات و انگیزه های ما دیکته می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که این مورد تقریباً برای همه ما صدق می‌کند، اگرچه برخی از تیپ‌های شخصیتی بیشتر از دیگران در کنترل هستند. در برخی مواقع، اقدامات خودکار بدون فکر آگاهانه، رفتار ما را به گونه‌ای هدایت می‌کنند که حتی متوجه نمی‌شویم. در واقع، یک مطالعه اخیر توسط دکتر وندی وود از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان داد که بیش از ۴۰ درصد از رفتارهای روزانه مردم از روی عادت است. به همین دلیل، ساختارشکنی علل ایجاد عادت در اعمال ما و جستجوی راه‌های جدید برای ادغام نیت و خودکنترلی در زندگی‌مان، مرکز توجه در زمینه روان‌شناسی قرار گرفته است.

عادات بد

در اینجا سه راه حل مبتنی بر تحقیق وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند «رفتار پیش‌فرض» خود را نادیده بگیرید.

۱. یک محیط “بدون اصطکاک” ایجاد کنید
طبق مطالعه‌ای که توسط آصاف مازار روان‌شناس از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام شد، یکی از بزرگترین اشتباهاتی که ما هنگام تلاش برای تغییر چیزی در رفتار خود مرتکب می‌شویم، نسبت دادن نادرست آن به خلق و خویمان است. این بدان معنی است که ما از این که آیا یک رفتار خاص نتیجه یک عادت دیرینه است یا یک حالت درونی، بی اطلاع هستیم. مازار توضیح می‌دهد: «اگر مدام فکر کنیم که رفتار توسط حالات درونی هدایت می‌شود، به تلاش برای تنظیم رفتار با تنظیم حالات درونی ادامه خواهیم داد. اما، در مورد عادات بد، این رویکرد آن را قطع نمی‌کند. عادات ممکن است ادامه داشته باشند حتی زمانی که ما قصد داریم متفاوت عمل کنیم.

”پس از تصدیق این سوگیری، یکی از راه‌های مؤثر برای تغییر عادات و داشتن زندگی شاد، طراحی محیط‌هایی است که از عادات خوب حمایت کرده و از عادات بد جلوگیری می‌کند.

حتما بخوانید: بهترین راهکارهای رسیدن به هدف

این را می‌توان با کاهش “اصطکاک”، موانع به ظاهر جزئی که بر سر راه رفتار مثبت قرار دارند، انجام داد. مازار می‌گوید: «ما متوجه شدیم که اصطکاک می‌تواند تأثیر زیادی بر رفتار بگذارد، اما مردم هنگام تلاش برای تغییر عادات خود، معمولاً تأثیرات آن را نادیده می‌گیرند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید اعتیاد صبحگاهی خود به اسپرسو را ترک کنید، سعی کنید کابینت خود را با چای سبز بپوشانید، نه اینکه اول صبح به قدرت اراده خود متکی باشید.

عادات بد

۲. از برنامه ریزی «اگر-آنگاه» استفاده کنید
اگر می‌خواهید یک رفتار بدیع را به یک عادت تبدیل کنید، یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که راه حل ممکن است این باشد که به انجام یک رفتار خاص در یک موقعیت خاص فکر کنید، به عبارت دیگر، ایجاد یک پیوند محرک-پاسخ در فکر. روانشناس تورستن مارتینی از دانشگاه «یوآی تی» به این موضوع به عنوان افزودن یک «سرنخ موقعیتی» یا برنامه ریزی «اگر-آنگاه» اشاره می‌کند. برای مثال، فرض کنید، شما موافقت می‌کنید که به یک دوست لطفی بکنید، مانند ارسال یک آدرس وب که به عنوان بوکمارک در رایانه خانگی خود دارید. اما شما در محل کار هستید، بنابراین نمی‌توانید فوراً به بوکمارک دسترسی پیدا کنید.

بر اساس این مطالعه، بهترین راه برای انجام این کار این است که مکرراً فکر کنم، “دفعه بعد که کامپیوتر خانگی خود را راه اندازی کردم (سرنخ موقعیتی)، ابتدا آدرس وب را برای دوستم ارسال می کنم.”با این کار ارتباط استراتژیک بین مقصود و موقعیت برقرار می‌شود و نیاز به تصادف برای یادآوری قصد را از بین می‌برد. این نه تنها به شما کمک می‌کند تا کنترل خود را اعمال کنید و عادات بد را ترک کنید بلکه می‌تواند حافظه شما را نیز بهبود بخشد. تورستن مارتینی می‌گوید: «رفتار مورد نظر را به سرنخ‌های موقعیتی مرتبط کنید که فرصت‌های خوبی برای شروع آنها فراهم می‌کند. به عنوان مثال، وقتی می‌خواهید از نظر بدنی کمی فعال‌تر شوید، بارها و بارها با خود فکر کنید، «وقتی جلوی آسانسور منتظر می‌مانم، برمی‌گردم و از پله‌ها استفاده می‌کنم.» برنامه‌ریزی اگر-آنگاه سحر و جادو نیست، و منجر به اجرای موفقیت آمیز رفتار مورد نظر در هر بار نمی‌شود، اما احتمال آن را افزایش می‌دهد.

عادات بد

۳. اعمال خود را با ارزش‌های خود «همسو» کنید
اگر شما فردی هستید که تصمیم گیری برای شما دشوار است یا اغلب در مورد اعمال خود احساس تعارض دارید، یک مطالعه اخیر ممکن است راه حلی برای شما داشته باشد: «همسویی». به گفته محققان، همسویی، ارتباط بین توانایی یک فرد برای دانستن آنچه باید در شرایط خاص انجام دهد در مقابل انجام عمل “صحیح” را توصیف می‌کند. به ذهنمان خطور کرد که با استفاده از دستورالعمل‌ «باید انجام شود»، می‌توانیم یک سؤال بسیار جالب را بررسی کنیم، اینکه یک فرد تا چه حد می‌تواند کاری را انجام دهد که فکر می‌کند در یک موقعیت معین مؤثر است.

مایکل رابینسون روانشناس از دانشگاه ایالتی داکوتای شمالی می‌گوید. «افرادی که سطوح بالایی از همسویی دارند، احتمالاً زندگی بهتر و کمتر متضادتری خواهند داشت. در مقابل، افراد ناسازگار اساساً برای اهداف متقابل باهم کار می‌کنند. آنها به گونه ای عمل می‌کنند که خودشان می‌دانند مشکل ساز است. این یک حالت وجودی «دوست داشتم» است.» افراد همسو برای تصمیم گیری هایی که ممکن است در کوتاه مدت ناخوشایند باشند اما مزایای بلندمدتی دارند، مجهزتر هستند. علاوه بر این، به دلیل تمرکزشان بر حل مسئله، احتمال کمتری دارد که تصمیمات دشوار را با دید منفی ببینند و عادات بد را راحت‌تر ترک می‌کنند.

عادات بد

سخن نهایی

عادت‌ها و تکانه‌ها روش‌هایی هستند که ذهن و بدن ما برای آسان‌تر کردن و کارآمدتر کردن زندگی ما ایجاد می‌کند. با این حال، اگر به طور منظم آنها را بررسی و بازنگری نکنیم، ممکن است بخش‌های بزرگی از زندگی خود را در مسیر اشتباه قرار دهیم. اگر شما نیز با عادات بد خود مبارزه می‌کنید و به دنبال راهی برای کنترل و کاهش آنها هستید، بهترین راه حل این است که با کمک پزشکان و مشاوران مجرب این مشکل را حل کنید. در کلینیک روانشناسی نیک مایند، با توجه به نیاز و مشکل شما، برنامه‌های درمانی شخصی سازی شده و با رویکرد‌های علمی و حرفه‌ای اجرا می‌شود. با استفاده از خدمات کلینیک روانشناسی، می‌توانید عادات بد خود را به دست بگیرید و به زندگی سالم و موفقی که همیشه به دنبال آن بودید، دست پیدا کنید. برای اطلاعات بیشتر و هماهنگی جهت مشاوره، با کلینیک روانشناسی تماس حاصل فرمایید.

1 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها