کلینیک روانشناسی نیک مایند

آنچه باید در مورد خودارضایی در زنان بدانید!

خودارضایی در زنان، شامل خود تحریکی اندام تناسلی یا سایر بخش‌های حساس بدن برای ایجاد احساس لذت جنسی است که گاهی زیادروی در آن مراجعه به سکس تراپیست را ضروری میکند. گاهی هم افراد با تماشای یک برنامه خاص یا خواندن مطلبی تحریک‌کننده، به لذت جنسی می‌رسند. افراد مختلف، به روش‌های مختلف این کار را می‌کنند. معمولاً افراد تا زمانی که احساس ارگاسم کنند، به این عمل ادامه می‌دهند. این رفتار، کاملاً طبیعی است و بدون در نظر گرفتن سن، گرایش جنسی و دین و مذهب، روشی عالی برای یادگیری بیشتر در مورد بدن است. این عمل، به خودی خود «خوب» یا «بد» نیست؛ اما در برخی موارد، هنجارهای اجتماعی می‌توانند باعث شوند که افراد آن را بد بدانند. رشد جنسی، بخش اساسی از رشد و تکامل طبیعی است؛ همانطور که رشد جسمی، رشد عاطفی، یادگیری و رشد مهارت‌های زبانی و ارتباطی را طبیعی قلمداد می‌کنیم. در حقیقت، خودارضایی در زنان هم می‌تواند اثرات منفی بر سلامتی و روابط با شریک زندگی داشته باشد و هم می‌تواند موثر واقع شود. در این مقاله از مجله روانشناختی نیک مایند، به طور کامل درباره این موارد توضیح می‌دهیم.

تعریف خود ارضایی در زنان

خود ارضایی در زنان به صورت تحریک آلت تناسلیاست که به ارگاسم ختم شود. این رفتار در بین زنان و مردان طبیعی است. این فعالیت ممکن است شامل تحریک دستی بر ناحیه‌های جنسی باشد یا از وسایل کمکی مانند ابزارهای جنسی استفاده شود. خود ارضایی عملی طبیعی و نرمال در زندگی جنسی انسان است که معمولاً با ایجاد لذت جسمی و رهایی از تنش‌های جنسی و روانی همراه است. این فعالیت برای بسیاری از افراد به عنوان یک راه برای افزایش لذت جنسی، آرامش روانی و بهبود سلامت جنسی مورد ترجیح استفاده قرار می‌گیرد. هرچند خود ارضایی به عنوان یک فعالیت طبیعی شناخته می‌شود، اما ممکن است در برخی جوامع و فرهنگ‌ها به طور منفی در نظر گرفته شود. این امر ممکن است به دلیل تفاوت‌های فرهنگی، مذهبی و اعتقادات جامعه مختلف باشد.

فواید خودارضایی در زنان

خودارضایی، در شناخت بدن به زنان کمک می‌کند. همانطور که گفتیم، این فعالیت از طریق کشف تمایلات جنسی و ابراز آن، می‌تواند به افزایش میل جنسی و در نتیجه، بالا رفتن کیفیت روابط جنسی با شریک زندگی کمک کند. علاوه بر این‌ها، این عمل به افزایش سلامت بدن هم منجر می‌شود.

استمناء در زن‌ها، برای سلامتی جسمانی‌شان فوایدی دارد از جمله: پیشگیری از عفونت‌های دهانه رحم، کاهش فشار خون، کم شدن عفونت‌های مجاری ادراری، تسکین درد، خارج کردن باکتری‌های مضر از دهانه رحم، مقابله با بی‌خوابی، تسکین دردهای قاعدگی، افزایش قدرت کل ناحیه لگن، بهبود عملکرد سیستم ایمنی، مقاومت در برابر بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲. در زنان یائسه، باریک شدن واژن منجر به دردناک شدن معاینات جنسی منظم می‌گردد.

اما خودارضایی، خون‌رسانی به اندام‌های تناسلی آن‌ها را افزایش می‌دهد و به جلوگیری از باریک شدن واژن کمک می‌کند. در افراد مسن، استمناء منجر به خشکی کمتر واژن و کاهش درد در حین نزدیکی با همسر می‌گردد. این فعالیت، در زمینه بهبود سلامت روان هم موثر است و کمک می‌کند تا احساس افسردگی از بین برود و استرس عاطفی تا حد زیادی کاهش یابد. تقویت خودآگاهی و درک افراد از خودشان، از مزایای دیگر این عمل است؛ چون وقتی یک نفر عمیقاً خود را در سطوح فیزیکی و احساسی درک کرده و دوست دارد، اعتماد به نفس پیدا می‌کند و به خود اجازه می دهد از طریق خودآگاهی رشد کند.  

خودارضایی در زنان

خطر خودارضایی برای زنان  

تعداد دفعاتی که خانم‌ها در هفته این کار را انجام می‌دهند، براساس وضعیت سلامت عمومی آن‎ها متفاوت است. عده‌ای دو تا سه بار در روز یا هفت بار در هفته این کار را می‌کنند و عده‌ای حتی اصلاً خودارضایی نمی‌کنند. رفع میل جنسی از این طریق، طبیعی است؛ با این حال، انجام بیش از حد آن مضر است. بنابراین به جای افزایش دفعات استمناء، بهتر است انرژی خود را به فعالیت‌هایی مانند ورزش و کارهای هنری اختصاص دهید. بدین ترتیب، یک زندگی متعادل و سالم و شاد خواهید داشت.

خودارضایی در زنان

 اعتیاد به خودارضایی در زنان

در صورتی که چند مورد یا همه این علائم را دارید، پس احتمال اعتیاد شما به این کار بسیار زیاد است:

  • صرف زمان و انرژی زیاد برای استمناء
  • احساس بی قراری در زمانی که از خانه دور هستید و نمی‎توانید این کار را کنید
  • لغو قرارهای مهم کاری یا عدم حضور در جمع‌های دوستانه تا در خانه برای اینکه بتوانید خودارضایی کنید
  • انجام این کار حتی در زمان عدم وجود نیاز جنسی

عوارض خودارضایی بیش از حد در زنان

عوارض خودارضایی با تعداد دفعات خیلی زیاد در زنان، شامل موارد زیر می‌شود:

  • کاهش حساسیت جنسی

هنگامی که این کار بیش از حد انجام شود، برانگیختگی جنسی بین زوجین از بین می‌رود و حساسیت اندام‌های تناسلی به مرور زمان کاهش می‌یابد.

  • احساس گناه

حس انجام کار خطا و گناه، یکی از عوارض جانبی رایج استمناء در زنان است. افراد با اعتقادات مذهبی به دلیل انجام این کار، بیشتر احساس گناه می‌کنند. آن‌ها معتقدند که این کار، عمل معنوی یا فرهنگی نیست و ممکن است احساس شرمندگی را تجربه کنند. این حس، نباید وجود داشته باشد. اگر شما هم همین احساس را دارید، این موضوع را با یک فرد مورد اعتماد مانند متخصص سلامت جنسی یا روان‌درمانگر در میان بگذارید تا به شما کمک کند احساس گناه یا شرم بی‌مورد را از بین ببرید.

  • کمر درد

انقباض عضله لگن در نتیجه عمل استمناء، در برخی از زنان دیده می‌شود. زیاده‌روی در این کار و عدم کنترل آن، درد و گرفتگی عضله گاها دائمی را در ناحیه کمر ایجاد می‌کند.

  • اختلال در زندگی روزمره

اعتیاد به خودارضایی باعث می‌شود کار، مدرسه و رویدادهای مهم اجتماعی را از دست بدهید. کارکرد روزانه فرد با این عمل مختل می‌شود و قبول مسئولیت و روابطش تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اگر احساس می‌کنید که این کار از کنترل شما خارج شده، از یک روانپزشک یا یک متخصص در حوزه امور جنسی کمک بگیرید.

  • به خطر انداختن بارداری

بارداری، باعث ایجاد تغییرات هورمونی در بدن زنان می‌شود. در این دوره، رفع نیازهای جنسی از طریق برقراری رابطه با همسر میسر نیست. از این رو، ممکن است زن باردار شروع به استمناء کند. در حین این کار یا بعد از آن، احتمال بروز گرفتگی لگن وجود دارد. زنان باردار برای از رها شدن از تنش خود و ایجاد لذت جنسی، احتمالا فشار زیادی ه رحم وارد کرده و به آن آسیب می‌رساند. بنابراین بهتر است در دوران بارداری‌، خانم‌ها از انجام این کار خودداری کنند.

  • ایجاد مشکلات جسمی و روحی

وقتی عمل استمناء با خشونت انجام شود، ممکن است به چروک شذن پوست یا آسیب رسیدن به آن شود. علاوه بر این، انجام بیش از حد آن در یک بازه زمانی کوتاه ناحیه تناسلی شما را متورم می‌نماید. خودارضایی بیش از حد ممکن است منجر به عدم تعادل روحی و جسمی، بروز آلزایمر، اعتیاد و اعتماد به نفس پایین نیز شود.

 

باورهای غلط در مورد خودارضایی در زنان

باورهای غلط زیادی در مورد استمناء در زنان وجود دارد. بیایید نگاهی به برخی از آن‌ها بیندازیم:

  • باعث ناباروری می‌شود

خیر. هیچ رابطه‌ای بین خودارضایی منظم و ناباروری به اثبات نرسیده است.

  • افراد متاهل خودارضایی نمی‌کنند

خیر. مهم نیست که افراد ازدواج کرده‌اند یا نه؛ استمناء، اغلب بخشی از فعالیت‌های جنسی بین زوجین است و نیز توسط مجردها انجام می‌شود.

  • زنانی که استمناء می‌کنند، باردار می‌شوند

خیر. برای باردار شدن، اسپرم باید از طریق واژن وارد بدن شما شود و تخمک را بارور کند. پس تا اسپرم و تخمک نباشد، خبری از حاملگی نیست!

  • خودارضایی، سلامت را به خطر می‌اندازد

خیر. مطالعات نشان می‌‌دهد که که این کار مواد شیمیایی مانند دوپامین، سروتونین، اکسی‌توسین و سایر هورمون‌های شادی‌بخش را در مغز شما آزاد می‌کند. در نتیجه به شما کمک می‌کند استرس را کاهش دهید، بهتر بخوابید، اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و متمرکز بمانید.

  • ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

خیر. خودارضایی، باعث بروز سندرم تخمدان پلی کیستیک نمی‌شود. در حقیقت شخصی که از قبل مبتلا به این سندرم است، در اثر پریودهای نامنظم دچار بی‌میلی در رابطه جنسی با همسر شده و در نتیجه این مسئله، به استمناء روی می‌آورد.

دیگر خرافه‌هایی که درباره این موضوع مطرح می‌شوند و واضح است که صحت ندارند، عبارتند از: کاهش دید یا کور شدن، ابتلا به جنون، از بین رفتن اندام‌های جنسی.

خودارضایی در زنان

خودارضایی را نمی‌توان جایگزین رابطه جنسی کرد

خودارضایی، یک فعالیت متفاوت از رابطه جنسی و گاهی لذت‌بخش‌تر از آن است که می‌تواند تجربه رابطه با همسرتان را بهبود ببخشد؛ زیرا به شما کمک می‎کند بدن خود را به عنوان یک زن بهتر درک کنید. گهگاهی اگر این کار را به همراه شریک زندگی خود انجام دهید، هر دو بهتر می‌توانید درک کنید که چه عملی در رابطه جنسی برای طرف مقابل لذت‌بخش است و بدین ترتیب، کیفیت رابطه و صمیمیت شما بیشتر می‌شود. این مسئله، در زوج‌های جوان از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشد.

درست است که در مواقعی که میل جنسی شریک زندگی شما پایین‌تر از میل جنسی شماست، استمناء را می‌توان یک گزینه موثر برای رفع نیازهای شما به حساب آورد؛ اما زیاده‌روی در آن، به هیچوجه توصیه نمی‌شود. اگر ترجیح شما فقط خودارضایی است و رابطه فیزیکی با همسرتان ندارید، این می‌تواند نشانه‌ی از مشکل باشد و باید برای رفع آن کوشید.

راهکارهایی برای ترک خودارضایی در زنان

ترک خود ارضایی می‌تواند یک چالش برای برخی افراد باشد. اما با رویکردهای مناسب و اعمال تغییرات در زندگی روزمره، می‌توان به موفقیت در این زمینه دست یافت. در ادامه، چند راهکار برای کمک به ترک خود ارضایی را بررسی می‌کنیم:

۱. پذیرش و مدیریت تنش‌ها و اضطراب‌ها
ارائه فعالیت‌های روزانه مانند مدیتیشن، تنفس عمیق یا ورزش می‌تواند به کاهش تنش‌ها و اضطراب‌ها کمک کند و نیاز به خود ارضایی را کاهش دهد.

۲. شناسایی عوامل محرک
شناسایی عواملی که باعث خود ارضایی می‌شوند، می‌تواند به کنترل آن کمک کند. مثلاً، اگر استرس یا خستگی باعث خود ارضایی می‌شود، به دنبال راه‌های مدیریت استرس و بهبود کیفیت خواب باشید.

۳. توسعه مهارت‌های مدیریت زمان
برنامه‌ریزی فعالیت‌های روزانه و اولویت‌بندی وظایف می‌تواند به شما کمک کند تا وقت خود را به شکل موثرتری مدیریت کنید و از خود ارضایی به عنوان یک راه فرار از وظایف دوری کنید.

۴. پیشنهاد جایگزین
اگر  خودارضایی به عنوان یک عادت برای شما تبدیل شده است، ارائه فعالیت‌های جایگزین مثل مطالعه، نقاشی کردن، ورزش، یا مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند به کاهش تمایل به خود ارضایی کمک کند.

۵. مشاوره حرفه‌ای
در صورتی که خودارضایی در زنان  موجب مشکلات روانی یا اجتماعی شده است، مشاوره از یک متخصص روانشناس یا مشاور جنسی می‌تواند به شما کمک کند تا با مشکلات خود برخورد کنید و راه‌های موثری برای مدیریت آن پیدا کنید. توجه به این نکته مهم است که هر فرد ممکن است به روش‌های مختلفی به ترک خود ارضایی برسد، بنابراین ممکن است نیاز به آزمون و خطا داشته باشید تا به روش مناسب برای خود برسید.

خودارضایی در زنان

سخن پایانی

در این متن به کرات اشاره کردیم که انجام خودارضایی در زنان بیش از حد، اصلا به صلاح نیست. انجام این کار، یک تصمیم شخصی است و به روحیات و ترجیحات فرد بستگی دارد. اما نباید طوری باشد که به ایجاد سردی در روابط زناشویی و مختل شدن زندگی و فعالیت‌های اجتماعی منجر شود. اگر شما یا هر یک از نزدیکانتان به این مشکل دچار هستید، حتما باید در صدد رفع آن باشید. انجام فعالیت‌هایی که حواس شما را از این کار پرت می‌کنند مانند تماشای فیلم و خواندن کتاب، معاشرت با دوستان و اعضای خانواده، دوری از محرک‌های جنسی و ورزش، موثر هستند. اگر نیاز به کمک حرفه‌ای دارید، خودتان یا اطرافیانتان را ترغیب کنید که خجالت را کنار بگذارید و از روان‌درمانگرها و متخصصان زبده کمک بگیرید. تیم مشاوره کلینیک روانشناسی نیک مایند، برای رفع این مشکل در کنار شما هستند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها