کلینیک روانشناسی نیک مایند

چگونه یک تراپیست خوب پیدا کنیم؟

اگر به دنبال یک تراپیست خوب در تهران هستید کلینیک روانشناسی و مشاوره نیک مایند یکی از بهترین مراکز روانشناسی در تهران است که با بهره‌گیری از درمانگران مجرب از سال‌هاست مشغول به فعالیت تخصصی در حوزه مشاوره و روانشناسی بوده و در طول این سال‌ها تلاش کرده تا در حوزه‌های مختلف سلامت روان خدماتی شایسته ارائه نماید. درمانگران ما طیف گسترده‌ای از تخصص‌های روانشناسی و روانپزشکی را پوشش می‌دهند و بر اساس نیاز شماست که مناسب‌ترین متخصص پیشنهاد می‌شود. کلینیک نیک مایند با بیش از ۳۰ متخصص در حوزه های مختلف در قالب دپارتمان‌های مختلف خدمات خود را ارائه می‌دهد 

تراپیست کیست؟

در پاسخ به سوال تراپیست کیست باید بگوییم که یک تراپیست با مشاهده، تفسیر و ثبت نحوه ارتباط افراد با یکدیگر و محیط، فرآیندهای ذهنی و رفتار انسان را مطالعه می‌کند. برخی از انواع تراپیست به طور مستقل کار می‌کنند، تحقیق می‌کنند یا فقط با بیماران یا مراجعان کار می‌کنند. برخی دیگر به عنوان بخشی از یک تیم مراقبت‌های بهداشتی با پزشکان، مددکاران اجتماعی و افرادی از این قبیل، برای درمان بیماری و ارتقای سلامت کلی همکاری می‌کنند.

تراپیست خوب

چه زمانی و در چه شرایطی به تراپیست احتیاج داریم؟

انسان‌ها موجودات پیچیده‌ای هستند. عواطف، افکار، احساسات و تجربیات برای افراد مختلف متفاوت است؛ اما چیزی که همه را به هم مرتبط می‌کند این است که همه در زندگی با فراز و نشیب‌هایی روبرو هستند. اختلالات عاطفی، سلامت روان، غم و اندوه علائم جسمی نیستند که قابل مشاهده باشند، اما اینها توسط افراد تجربه می‌شود. اگر کسی نتواند خود را مدیریت کند، احساسات او حتی می‌تواند حالات بدتری را در او ایجاد کند. در نهایت، کمک گرفتن از یک روانشناس تنها راه برای شاد زیستن دوباره است. پس چرا صبر کنید تا وضعیت شما بدتر شود. بعضی علائم که نشان میدهد شما به تراپیست نیاز دارید:

  • اگر شما در حال مهاجرت به جای دیگری هستید
  • اگر حس می‌کنید که عزت نفس‌تان خدشه‌دار شده است
  • اگر تصمیم گرفتید که به خودتان آسیب برسانید
  • اگر مسائلی حل نشده در روابط شما وجود دارد
  • اگر دچار عدم تعادل عاطفی شده اید
  • اگر می‌خواهید از لحاظ اجتماعی کنار بکشید و منزوی شوید
  • اگر حس می‌کنید که دیگر در کار خود مولد و مؤثر نیستید
  • اگر با ضربه روحی مواجه شده‌اید 
  • اگر به عادات نادرست خوردن و خوابیدن روی آورده‌اید 
  • اگر از موادی مانند مواد مخدر یا الکل استفاده می‌کنید

اکنون که از همه علائم قرمز آگاهی دارید، بایستی هر زمان که هر یک از این علائم را مشاهده کردید، اقدام کنید و قبل از اینکه وضعیت‌تان بدتر شود، از یک تراپیست کمک بگیرید. علاوه بر این، در صورتی که از هر گونه اختلال پزشکی رنج می‌برید و یا به دنبال توسعه فردی و افزایش سلامت روان خود هستید، می‌توانید با تراپیست مشورت کنید.

تراپیست خوب

چرا باید به تراپیست خوب مراجعه کرد؟

یکی از دلایل اهمیت تراپیست این است که پیشرفت تکنولوژی موجب گردیده که انسان‌ها کارها را سریعتر انجام دهند. اما این پیشرفت در تکنولوژی و صنعتی شدن زندگی مشکلات گوناگونی را نیز برای بشر به وجود آورده است و موجب بروز برخی بیماری‌ها و ناراحتی‌های روانی و تضعیف روابط و ارزش های انسانی شده است. به گفته “مِی” انسان‌ها به قدری سرگرم و شیفته زندگی صنعتی شده اند که به تدریج هویت انسانی خود را فراموش می‌کنند، رابطه خود را با خویشتن و نیز با دیگران از دست می‌دهند و با طبیعت زیبا بیگانه می‌شوند.

تکنولوژی می‌تواند موجبات خوشبختی انسان ها را فراهم آورد به شرطی که فقط به عنوان وسیله ای برای رفع نیازها مورد استفاده قرار گیرد. اما به هر حال با کاهش روابط انسان‌ها و افزایش استرس زندگی صنعتی و … مشکلات خلقی، رفتاری، عاطفی و… ایجاد می‌شوند. تنوع انتخاب‌ها در همه زمینه‌های زندگی و عوامل مختلف دیگر، تصمیم گیری را مشکل می‌سازد. در اینجاست که افرادی در حیطه کمک به جنبه‌های روانی زندگی افراد آموزش می‌بینند و در زیر شاخه‌های این علم تخصص می‌یابند. این افراد با عنوان تراپیست به جامعه خدمت می‌کنند تا روح بیمار را احیا کرده و نشاط بخشند. آنها می‌توانند با داشتن آگاهی افراد را برای پیشگیری از مشکلات یا حل آنها راهنمایی کنند.

تراپیست خوب

تفاوت بین روانشناسی، روانپزشک و روانکاوی چیست؟

تفاوت‌های متعددی وجود دارد اما یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی است که روانشناسان، روانپزشکان و روانکاوها دارند. روان شناسی یک رشته انسانی مستقل است که در دانشگاه‌ها و کالج‌ها تدریس می‌شود. روانشناس کسی است که حداقل یک رشته یا مدرک کارشناسی در رشته روان شناسی داشته باشد که توسط انجمن روان شناسی ملی کشور تأیید شده است. اغلب اوقات، یک روانشناس حرفه‌ای یک مدرک کارشناسی یا مدرک دکترای در یک رشته تخصصی از جمله روانشناسی بالینی دارد.

در مقابل، یک روانپزشک دارای مدرک ابتدایی پزشکی (به جای روانشناسی) و یک مدرک تخصصی در رشته روانپزشکی است. بنابراین روانپزشکی یک شاخه پزشکی است. روانکاوی رویکرد خاصی به روان درمانی است و این رویکرد در یک شاخه روانشناختی مبتنی بر زیگموند فروید قرار دارد. در حالی که همه روانشناسان، روانپزشکان در مورد آموزش فرویدی چیزی می آموزند، فقط یک اقلیت آموزش‌های ویژه ای در روانکاوی به دست می‌آورند تا واجد شرایط به عنوان روانکاوی شود.

تراپیست خوب

ویژگی تراپیست خوب چیست؟

 گفته می‌شود برای مشکلات کوچک و بزرگی که در زندگی داریم می‌توانیم به تراپیست مراجعه کنیم و از او مشورت بگیریم. اما آنچه کمتر به آن توجه می‌شود این است که ویژگی یک تراپیست چیست؟ و چطور می‌توانیم بهترین تراپیست را انتخاب کنیم؟ واقعیت این است که انتخاب یک تراپیست کار آسانی نیست. اگر نتوانیم شخصی را برای حل مشکلاتمان انتخاب کنیم که به طور حرفه‌ای آموزش دیده باشد و ما را به‌خوبی درک کند، نه تنها ممکن است مشکلمان حل نشده باقی بماند، حتی گاهی مشکلی هم به مشکلاتمان اضافه می‌کند. در بین ویژگی‌های یک تراپیست خوب تعدادی از ویژگی‌ها به تجربه و شخصیت او بر می‌گردند و کمک می‌کنند تا ما احساس بهتری از مراجعه به تراپیست داشته باشیم. تعدادی از ویژگی‌ها هم به مهارت‌های تخصصی و آموزشی تراپیست وابسته هستند و باعث می‌شوند مطمئن باشیم برای مشکلمان به یک فرد حرفه‌ای و متخصص مراجعه کردیم. بعضی از این ویژگی‌ها را بررسی می‌کنیم:

تراپیست خوب

 

حتما بخوانید: ویژگی یک درمان مناسب چیست؟

تبحر تراپیست

با مراجعه به متخصص اشتباه نمی‌توانید انتظار نتیجه مطلوب داشته باشید. بنابراین، گام اول در رسیدن به نتیجه از جلسات درمان و مشاوره انتخاب فردی است که در زمینه مدنظر شما دارای مهارت، تجربه و تخصص باشد. بنابراین، مراجعه به مشاور متخصص در امور خانواده برای درمان فردی که دچار اختلال دوقطبی است و به دارودرمانی نیاز دارد مفید نخواهد بود. علاوه بر انتخاب تخصص اشتباه از سوی مراجع، باید مراقب افراد سودجویی نیز باشید که خود را به عنوان روانشناس و مشاور معرفی می‌کنند. قبل از مراجعه، در مورد مدرک تحصیلی و تخصص فرد موردنظر خود اطلاعات کافی را کسب کنید. روانشناسان در رشته‌های روانشناسی بالینی، روانشناسی کودکان استثنایی، روانشناسی بالینی کودک یا روانشناسی شخصیت و مشاوران در زمینه مشاوره تحصیلی، شغلی، خانوادگی و مسائلی از این دست می‌توانند فعالیت کنند. برای تجویز دارو جهت اختلالات روانی تنها روانپزشکان مجاز به تجویز هستند.

تراپیست خوب

تراپیست خوب قضاوت نمی‌کند

گذشته شما برای تراپیست مهم است چرا که به او کمک می‌کند شناخت بهتری از شما داشته باشد اما باید این را بدانید که یک تراپیست خوب به هیچ عنوان از گذشته شما برای سرزنش شما استفاده نمی‌کند. تراپیست خوب هرگز مراجع را به خاطر تصمیمات اشتباهش سرزنش نمی‌کند. او را به خاطر انتخاب‌هایش قضاوت نمی‌کند و به خاطر حرف‌هایی که می‌زند به او حس بد بودن نمی‌دهد، تحقیر و تمسخر نمی‌کند و مانند والدین امرونهی نمی‌کند. تراپیست آیینه‌ای است که به شما کمک می‌کند خود واقعی‌تان را ببینید. با افشای افکار درونی و مرور آنها متوجه می‌شوید که کجای زندگی هستید و وضعیت برای شما شفاف‌تر می‌شود. مشاور یا روانشناس تنها نقش راهنما را دارد. او گزینه‌های مختلف را پیش روی شما قرار می‌دهد و آینده و نتیجه هر تصمیم را برای شما ترسیم می‌کند. اما این شما هستید که باید تصمیم‌گیری کنید و مسئول زندگی خود هستید.

تراپیست خوب

تخصص مناسب با مشکل 

پیش از هر چیز باید ببینیم چه مشکلی داریم؟ آیا می‌خواهیم کودک و نوجوانمان را پیش تراپیست ببریم؟ به مشکلی در روابط زناشویی برخورد کرده‌ایم؟ به مشاوره کاری نیاز داریم یا اصلا می‌خواهیم روانمان را با کمک یک روانکاو تحلیل کنیم؟مهم‌ترین ویژگی یک تراپیست خوب این است که در حوزه مشکل ما تخصص و تجربه کافی داشته باشد. ما باید پیش از مراجعه به روانشناس از تخصص و رویکرد او مطمئن شویم و برای مشکلمان به فردی با همان تخصص مراجعه کنیم. تراپیست کودک و نوجوان، تراپیست خانواده، مشاور و تراپیستی با تخصص اعتیاد و… تنها تعدادی از افرادی هستند که می‌توانیم در بین تخصص آن‌ها بهترین فرد را برای مراجعه جستجو کنیم.

 

تراپیست خوب

 

  حتما بخوانید: چگونه درمانگر نامناسب را تشخیص دهیم؟

مهارت‌های ارتباطی و کلامی

 از جمله ویژگی‌های یک تراپیست این است که وقتی به او مراجعه می‌کنید و با او صحبت می‌کنید در زمان لازم با تمام توان به حرف‌هایتان گوش کند و به شما نشان دهد که تک تک حرف‌هایتان برای او با ارزش است. همچنین ویژگی تراپیست خوب این است که زمانی که آغاز به صحبت می‌کند، بتوانیم در گفته‌هایش چیزی پیدا کنیم که به کارمان بیاید. فن بیان مناسب، توانایی انتخاب کلمات، به موقع حرف زدن و انتخاب لحن با توجه به شرایط همه از جمله مهارت‌هایی هستند که یک تراپیست باید آن‌ها را کسب کند.

مهم‌ترین ویژگی‌های یک تراپیست خوب این است که بتواند نه تنها به حرف‌هایی که از زبان مراجع زده می‌شود توجه کند، بلکه به زبان بدن او نیز دقت داشته باشد. بسیاری از اطلاعات مهم در طول مصاحبه بالینی و جلسات مشاوره از طریق زبان بدن، حرکات دست و صورت مراجع ادراک می‌شود. شنونده فعال بودن بدین معنی است که تراپیست علاوه بر شنیدن، باید بازخورد مناسبی نیز به مراجع خود بدهد و او را به حرف زدن ترغیب کند. تراپیست خوب باید در طول جلسه به چشم‌های مراجع نگاه کند، تمام عوامل حواس‌پرتی از جمله تلفن همراه را از خود دور کند، و بازخوردهای درستی به مراجع بدهد.

تراپیست خوب

رازداری

یکی از ویژگی‌های یک تراپیست خوب در راز داری است . مراجع باید از اینکه رازش برای کسی به جز درمانگر آشکار نمی‌شود مطمئن باشد. درمانگر هم باید این اطمینان را به او بدهد که تمام گفته‌های او در اتاق درمان باقی خواهد ماند. افشای اسرار مراجع برخلاف اصول حرفه‌ای و درمانگری‌ست و تراپیست تنها می‌تواند برای راهنمایی گرفتن از یک تراپیست دیگر، اطلاعات مراجع را فاش کند. همچنین محیط و اتاق درمان باید به شیوه‌ای طراحی شده باشد که شما به عنوان یک مراجع احساس اطمینان بکنید. استفاده از پنجره‌های دو جداره، عدم استفاده از پنجره‌هایی که به داخل اتاق درمان دید مستقیم داشته باشد، امضا قرار داد در ابتدای درمان و همچنین عدم وجود دوربین یا دستگاه ضبط صدا بدون اجازه شما در اتاق درمان از جمله نکاتی‌ست که به شما احساس اطمینان خاطر می‌دهد.

روانشناسان و مشاوران متعهد به حفظ اطلاعات شخصی و اسرار مراجع خود هستند. هیچ اطلاعاتی از جلسات مشاوره و درمان نباید برای دیگران نقل شود. حرف‌های مراجع باید پشت درهای اتاق مشاوره باقی بماند. او از حرف‌های مراجع دچار ترس و تعجب نمی‌شود، حتی اگر آن حرف اعتراف به قتل یک نفر باشد. این بدان معنی است که حتی اگر دوست مشترکی بین شما و تراپیست وجود داشته باشد، او حق آن را ندارد که حرف‌های شما را برای وی افشا کند.

بنابراین، حتی اگر به همسرتان خیانت کرده‌اید، یک تابوی مهم اجتماعی را شکسته‌اید یا قانونی را زیر پا گذاشته‌اید، از بیان آن برای تراپیست نباید نگران باشید. زیرا او حق افشای آن را ندارد. برای مثال، او حق ندارد به‌صورت مستقل به پلیس مراجعه کند و عنوان کند که یکی از مراجعانش به همسر خود خیانت کرده و فرزند نامشروعی از این رابطه دارد! یا از فروشگاهی دزدی کرده است و اموال نامشروع را در محل خاصی پنهان کرده است.اطلاعات مراجع تنها زمانی افشا می‌شوند که به دستور قضایی برای دادن حکم در مورد یک پرونده مرتبط به اطلاعات پرونده روانشناسی و روان‌پزشکی مراجع نیاز باشد. در این صورت، اطلاعات مراجع تنها برای مراجع ذی‌صلاح بیان می‌شود. 

تراپیست خوب

 تراپیست خوب به دنبال درمان است نه درآمدزایی

اگر تراپیستی را انتخاب کرده‌اید که مسائل مالی برای او مهم‌تر از شماست، دائماً به ساعتش نگاه می‌کند که جلسه زودتر تمام شود، جلسات را زودتر از موعد تمام می‌کند تا مراجعان بیشتری را ببیند، بهتر است به فکر تراپیست دیگری باشید.یک دکتر تراپیست خوب سلامت روان و حل مشکل مراجع خود را بر پول ارجح می‌داند.

تراپیست خوب

توجه به تفاوت‌های فرهنگی

خودآگاهی و تعهد به تفاوت‌های فرهنگی وجه تمایز یک تراپیست خوب است. تراپیست می‌داند که تمام افراد نباید بر اساس یک ارزش اجتماعی، فرهنگی و دینی زندگی کنند. او تعصب‌های شخصی هر فرد را می‌شناسد و بر اساس آنها به مراجع کمک می‌کند که در مسیر پیشرفت حرکت کند. مهم نیست که مراجع چقدر می‌خواهد صحبت کند، تراپیست باید به خاطر داشته باشد که باید شنونده خوبی برای درک مشکل مراجعه کننده و تشخیص اختلال باشد. تشخیص سریع می تواند توام با خطا باشد. همانطور که می دانید، برخی از اختلالات روانی علائم نزدیکی دارند، بنابراین صبر کلید موفقیت است.

تراپیست خوب

تراپیست های کلینیک نیک مایند

انتخاب تراپیست خوب در تهران یکی از مهم‌ترین و البته پرچالش‌ترین انتخاب‌ها برای افراد است انتخاب یک تراپیست مناسب کار دشوار و حساسی است. تراپیست خود را از میان درمانگرانی انتخاب کنید که نسبت به تخصص آن‌ها آگاهی کافی دارید و در این مسیر عجله نکنید. کلینیک مشاوره و روانشناسی نیک مایند با دارا بودن تراپیستان مجرب در حوزه‌های گوناگون روان درمانی و مشاوره آماده ارائه خدمات به شماست. می‌توانید از بخش مشاوران، رزومه کاری و تحصیلی تراپیست‌ها را بررسی کرده و برای رزرو وقت مشاوره اقدام کنید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها