کلینیک روانشناسی نیک مایند

ویژگی یک درمان مناسب چیست؟

درمان مناسب نشانه های زیادی دارد.تحقیقات نشان می‌دهد درمان خوب کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید، تصمیمات بهتری بگیرد و با دیگران ارتباط سازنده تری برقرار کنید، با درمان خوب غم، اضطراب و خشم و ناامیدی جایگزین شادی، آرامش و امید به آینده می‌شود .نشانه های درمان خوب را می‌توان در غالب پنج موضوع مطرح کرد این موضوعات عبارتند از:آموزش و مدارک، تجربه و حرفه ای بودن درمانگر،رضایت آگاهانه ، ارتباط و تمرکز با مراجعه،همدلی و رابطه درمانی وپیشرفت درکار درمان.

در زیر فهرستی از نشانه‌های درمان خوب به ترتیب بر اساس موضوعات مطرح شده آورده شده است: 
۱. درمانگر شما به طور مناسب آموزش دیده است و تمام دستورالعمل های حرفه ای را برای ارائه درمان رعایت می‌کند.
۲. علاوه بر آموزش درمانگر باید تجربه کافی در حیطه کاری خود داشته باشد تا بتواند به شما در حل مشکلتان کمک کند.
۳. درمانگر شما فرآیند درمانی و نحوه‌ی کمک به شما را توضیح می دهد، بدون اینکه حل مشکل شما را تضمین کند یا قول دهد که همه چیز درست خواهد شد.نکته اصلی این است که هیچ کس نمی تواند چنین تضمین هایی را ارائه دهد.
۴. مشاور شما در طول جلسات روی مشکل شما متمرکز است.آنها با مرور یادداشت‌های جلسات قبلی،همیشه برای جلسات مشاوره با شما آماده هستند.
۵. درمانگر شما در صورت لزوم تشخیصی را ارائه می دهد،اما در روند درمان به تمام موارد مطرح شده نیز برای تشخیص مشکل شما توجه می‌کند.
۶. مشاور شما می‌داند و به شما اطلاع می‌دهد که رویکردهای مؤثر زیادی برای درمان وجود دارد و هیچ رویکردی نمی‌تواند نیازهای هر مراجع را برآورده کند. درمانگر نگرش باز و انعطاف پذیر در مورد سایر رویکردهای درمانی دارد.
۷. مشاور شما توضیح می دهد که قصد دارد از چه تکنیک روان درمانی استفاده کند، از هر سوالی که ممکن است در مورد یک تکنیک خاص داشته باشید استقبال می کند و به آنها پاسخ می دهد و نظرات شما را برای هر تکنیکی که ممکن است برای شما جدید یا متفاوت باشد،می پرسد.
۸. مشاور شما به طور منظم با دیگر متخصصان در تعامل است. این همکاری منظم با سایر متخصصان باعث می‌شود،بهترین درمان را برای شما ارائه دهد.
۹. مشاور شما بینش و دانش کافی در مورد مشکل شما دارد، این بینش به وضوح از تجربه و آموزش ناشی می شود.
۱۰. درمانگر شما تعادل خوبی بین افکار و احساسات شما حفظ می‌کند، بدون اینکه هیچ کدام را نادیده بگیرید.
۱۱. در درمان مناسب مشاور شما همیشه سطح متعادل و مناسبی از احساسات را در طول جلسات نشان می دهد. از آنجایی که مشاوران خوب همدل هستند و واقعاً به مراجع خود اهمیت می دهند، گاهی ابراز احساسات می‌کنند. به عنوان مثال، اگر مراجع از دست دادن یکی از عزیزان خود را تجربه کرده باشد، مشاور ممکن است ناراحتی خود را نشان دهد.
۱۲. درمانگر به شما کمک می کند تا احساسات یا خاطرات بسیار آسیب پذیر را به روشی ایمن و درمانی انجام دهید که به شما آسیب مجدد وارد نکند. آنها می دانند چه زمانی مقابله با این احساسات یا خاطرات بی خطر است و چه زمانی نه.
۱۳. مشاور شما نیز حضور در درمان را تجربه کرده است. بسیاری از مشاوران این رشته را انتخاب می‌کنند زیرا خودشان تجربیات مثبت درمانی داشته اند و می خواهند همین کار را برای دیگران نیز انجام دهند.
۱۴. شما فرمی را دریافت می کنید که معمولاً به آن فرم های رضایت آگاهانه می‌گویند که باید تا قبل از اولین جلسه خود تکمیل کنید. این فرم باید توضیح دهد که درمان با مشاور شما چگونه است،حقوق شما به عنوان مراجع چیست، برنامه هزینه، اطلاعات بیمه، اطلاعات حریم خصوصی و موارد دیگر چگونه است. درمانگر شما نیز باید به هر سوالی در مورد این فرم پاسخ دهد تا رضایت کامل شما را جلب کند.
۱۵. مشاور به شما توضیح می دهد که درمان همیشه انتخاب شماست. برخی از افراد تصمیم می‌گیرند، درمان را ترک کنند، و درمانگر شما موظف است که اگر تصمیم به قطع درمان قبل از “تکمیل” درمان دارید، هرگونه نگرانی را بیان کند. با این حال، این نگرانی نباید باعث شود که احساس کنید انتخابی برای ترک ندارید.
۱۶. مشاور همیشه رازداری شما را حفظ می کند. در حالی که مواردی وجود دارد که لازم است مشاور رازداری را زیر پا بگذارد، این موارد معمولاً در دستورالعمل‌های حقوقی و اخلاقی مشاوران با دقت مشخص شده است. اگرچه دستورالعمل ها بسته به محل زندگی شما متفاوت است، به طور کلی، مشاور می تواند محتوای یک جلسه یا جلسات درمانی را در صورتی که مراجع یا شخص دیگری در معرض خطر قریب الوقوع است، یا اگر دادگاه به اطلاعاتی برای رسیدگی قانونی نیاز دارد، فاش کند.
۱۷. مشاور شما رازداری سایر مراجعان را نیز باید حفظ کند. در حالی که مشاور شما ممکن است مواردی از تجربیات دیگران در مشاوره را به شما بگوید، هرگز نباید هویت سایر مراجعان را فاش کند یا اطلاعاتی را به شما بدهد که به شما امکان شناسایی آنها را بدهد.
۱۸. مشاور شما از قبل توضیح می دهد که چگونه می تواند به شما کمک کند. آنها به شما توضیحات واضحی می‌دهند‌  از اینکه چه کاری انجام خواهند داد، چه کاری باید انجام دهید و مرتباً پیشرفت شما را در برابر اهدافتان بررسی و به شما کمک می‌کنند تا بفهمید کجا هستید و در روند درمان چه مسیری را طی می‌کنید.
۱۹. آنها از اصطلاحات و زبانی که شما می فهمید استفاده می‌کنند و هر مفهومی را که ممکن است دشوار یا گیج کننده باشد توضیح می دهند.

۲۰. همدلی، یا اینکه بتوانید «خود را به جای دیگران بگذارید»، یکی از ویژگی های بارز درمان مناسب است. و درمانگران اغلب به طور طبیعی همدل هستند، زیرا این یکی از دلایل رایجی است که آنها در وهله اول انتخاب میکنند که درمانگر باشند. نشان دادن همدلی در محیط درمانی به درمانجو کمک میکند تا احساس امنیت کند، احساس درک شدن داشته باشد و در نهایت احساس کند که میتواند پیشرفت کند.

۲۱. در نهایت، پیشرفت شما در درمان، نشانگر نهایی این است که آیا درمان مناسب دریافت می کنید یا خیر. به هر حال، صرف نظر از اینکه درمانگر شما چقدر شایستگی یا ماهر است، بهتر شدن شما واقعاً مهم است. ، توجه به این نکته مهم است که فقط به این دلیل که کسی پیشرفت نمی کند به این معنی نیست که درمانگر بد یا بی کفایت است. درمان در ماهیت خود بسیار ذهنی است و تحت تأثیر نیازها، آمادگی و سبک های متفاوت مراجع و درمانگر است. گاهی اوقات ممکن است مراجعه کننده برای درمان آماده نباشد و گاهی اوقات روش درمانگر و مراجع مناسب نیستند.
۲۲. احساس بهتری دارید! متوجه می‌شوید که شادتر، آرام‌تر، بیشتر اوقات راحت‌تر و امیدوارتر به آینده هستید.

۲۳. فراز و نشیب های زندگی را راحت تر و با کنترل بیشتری بر احساسات خود کنترل می کنید. شما زمان های سخت را بخشی از زندگی می بینید و کمتر تحت تاثیر آن قرار می گیرید.

۲۴. بیشتر لبخند می زنید یا می خندید. کل رفتار شما مثبت تر و متمرکز بر آینده است.
۲۵. افراد دیگر متوجه تفاوت های شما می شوند و شروع به واکنش های متفاوت و مثبت تری نسبت به شما می کنند.
۲۶. شما با سایر افراد زندگی خود بهتر کنار می آیید .از دوستان و اعضای خانواده، همکارانتان، تا غریبه هایی که هر روز با آنها روبرو می شوید.
۲۷. امید بیشتری به آینده ای روشن برای خود و عزیزانتان دارید.
۲۸. متوجه می‌شوید که در خارج از محیط درمانی و نه فقط زمانی که با درمانگر خود صحبت می‌کنید، احساس بهتری دارید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها