کلینیک روانشناسی نیک مایند

اولین جلسه مشاوره شامل چه مواردی است؟

اولین جلسه مشاوره شامل چه مواردی است؟

در اولین جلسه مشاوره بیشتر مردم به دنبال درمان هستند زیرا می‌خواهند چیزی در زندگی‌شان تغییر کند، اما اغلب، تصورات نادرستی در مورد این فرآیند دارند، بنابراین مهم است که بدانیم چه چیزی را باید انتظار داشت. فرض کنید مرکز مشاوره و درمانگر خود را انتخاب کرده اید و اولین جلسه مشاوره شما فرا رسیده است احتمالا سوالات گوناگونی ذهنتان را درگیر می­کند و درگیر احساسات متناقض مثل اضطراب،ترس و نگرانی می شوید .

 در حالی که هر درمانگر متفاوت است، اکثر جلسات اول از یک فرمول اساسی پیروی می­کنند.در بیشتر موارد، در طول اولین جلسه مشاوره، فرم های لازم را پر می کنید به سؤالات اساسی پاسخ می دهید، در مورد مواردی مانند سابقه پزشکی و خانوادگی، دلایل شما برای رفتن به مشاوره، روند درمان و.. با شما صحبت می شود. فراموش نکنید که بزرگ‎‌ترین قدم را برداشته‌اید و حالا فقط باید با مشاور خود ارتباط بگیرید.

کارهای اداری و انتظار

کارهای اداری معمولا قبل از شروع اولین جلسه است و ممکن است لازم باشد چندین فرم را تکمیل کنید. برخی از متخصصان فرم ها را بعد از جلسه اول برای شما ارسال می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از مراجعان می‌خواهند تا مدارک خود را در حالی که منتظر شروع جلسه مشاوره هستند پرکنند. برای جلسات حضوری، مطمئن شوید که محل دقیق کلینیک روانشناسی را می دانید. برای پارک ماشین،ترافیک یا سایر مشکلات احتمالی، زودتر برنامه ریزی کنید. اگر در حال انجام درمان آنلاین هستید، اتصال اینترنت خود را بررسی کنید و چند دقیقه زودتر وارد پورتال امن شوید.

 اهداف خود را از جلسه تراپی یادداشت کنید

یکی از موارد مطرح در اولین جلسه درمان دلیل مراجعه شما به روانشناس است. درمانگر شما باید بداند که چرا به دنبال درمان هستید. آنها ممکن است از شما بپرسند که چه نوع نیازها یا مسائلی را می خواهید در درمان خود با هم برطرف کنید و همچنین برای مدیریت سلامت روان خود در گذشته چه کارهایی انجام داده اید. آن‌ها می‌خواهند در مورد اینکه چه چیزی موثر بوده و چه چیزی مفید نیست صحبت کنند تا بفهمند بهترین راه برای کمک به شما چیست. بنابراین قبل از جلسه اول و شروع درمان، شما باید در نظر  بگیرید چه چیزی از درمان می خواهید؟این خواست می تواند یک کلمه باشد به عنوان مثال احساس «اطمینان»، «آرامش» یا حتی «شادی». این  نیاز می‌تواند یادگیری مهارت‌هایی در نحوه برخورد با مشکلات، روابط یا تصمیم‌گیری باشد، یا ممکن است مشکل خاصی در زندگی‌تان به وجود آمده است که باعث ناراحتی شما شده است که  برای حل آن احتیاج به کمک درمانگر دارید.بهتر است قبل از شروع جلسه مشاوره دلیل رفتن پیش درمانگر و سوالاتتان را یادداشت کنید.   

 در مورد اعمال و افکارتان صادق باشید

در مورد اعمال و افکارتان صادق باشید.شاید این یک نکته بدیهی باشد، اما باید گفت که صداقت در مورد افکار، احساسات و اعمال شما در درمان ضروری است و در روند درمان شما بسیار مؤثر است. بازگویی اعمال یا افکار می‌تواند باعث خجالت، شرمساری و حتی دردناک باشد و با این حال  درمانگران آموزش دیده اند که همه آنچه را که می­گویید بپذیرند و برای دستیابی به اهدافتان به شما کمک و راهنمایی مثبت ارائه کنند.

درمانگر شما چندین سوال از شما خواهد پرسید

 درمانگر شما برای درک بهتر شما به اطلاعاتی در مورد سابقه شخصی، سابقه خانوادگی و جزئیات پزشکی شما نیاز دارد. برخی از سوالات ممکن است بیش از حد کلی به نظر برسند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تا حدودی  خصوصی به نظر برسند. به خاطر داشته باشید که نیازی به فاش کردن چیزی که باعث ناراحتی شما می شود نیست، اما پاسخ های شما به درمانگرتان کمک می­کند تا به بهترین شکل از شما حمایت کند.برخی از سوالات احتمالی که ممکن است درمانگر شما در اولین جلسه از شما بپرسد عبارتند از:

  • چه شد که تصمیم گرفتید در حال حاضر وارد درمان شوید؟
  • چه چیزی بیشترین استرس را در زندگی شما ایجاد می­کند؟
  • آیا  درمان را در گذشته امتحان کرده اید؟ تجربه ای که داشتید چطور بود؟
  • آیا نگرانی در مورد درمان دارید؟
  • امیدوارید در کار مشترکمان به چه چیزی برسیم؟

 

سؤالاتی که شما می­توانید از درمانگر بپرسید

شما کاملاً حق دارید که از درمانگر خود در مورد کار یا تجربه او سؤال کنید. به خاطر داشته باشید که آنها ممکن است به همه سؤالات پاسخ ندهند، به خصوص اگر سؤالات شخصی باشند.در اینجا برخی از سوالاتی است که ممکن است بخواهید در اولین  ملاقات، از درمانگر خود بپرسید آورده شده است :

  • چه میزان تجربه برای درمان مشکل  من دارید؟
  • چه مدت در این زمینه فعالیت می­کنید؟
  • چه نوع گواهینامه ها یا تخصص­هایی دارید؟
  • انتظار دارید درمان من چقدر طول بکشد؟
  • توصیه می­کنید هر چند وقت یک بار جلسه داشته باشیم؟
  • چگونه پیشرفت مراجع را تعیین می­کنید؟
  • خط مشی شما برای تماس با شما در بین جلسات یا در مواقع اضطراری چیست؟
  • اگر با نظر یا رویکرد شما مخالفم چه کنم؟
  • آیا محتوای جلسه و اطلاعات من محرمانه می‌ماند؟

جلسات درمانی چقدر طول می کشد؟

طول جلسات درمانی معمولاً ۶۰-۴۵ دقیقه است. پنجاه دقیقه معمولاً محبوب ترین زمان است، اما درمانگر شما خط مشی خود را در جلسه اول توضیح می دهد.جلسات زوج، خانواده و گروه ممکن است تا دو ساعت طول بکشد. علاوه بر این، جلسه اول شما ممکن است طولانی تر از جلسات معمول باشد، زیرا ممکن است درمانگر برای تکمیل پرسشنامه ها یا فرم های مورد نیاز به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

پایان دادن به اولین جلسه

 پایان دادن به اولین جلسه شما، با جمع بندی و برنامه ریزی برای جلسه بعدی صورت می‌گیرد. پس از اینکه درمانگر اهداف و مشکل شما را بررسی کرد، ممکن است از این اطلاعات برای تدوین یک برنامه درمانی استفاده کند و تکالیفی را برای شما تعیین کند که در طول هفته روی آنها کار کنید. برنامه های درمانی شامل مداخلات، اهداف و مقاصد مختلف مبتنی بر زمان است. این به معنای افزایش احتمال دستیابی شما به نتایج درمانی مورد نظرتان است. برنامه های درمانی به طور کلی مشارکتی هستند، بنابراین شما باید در این فرآیند مشارکت کامل داشته باشید.

بعد از اولین جلسه مشاوره

 بعد از اولین جلسه مهم‌ترین کاری که باید بعد از انجام دهید، این است که جلسه را با خود مرور کنید. به احساسات خود پس از جلسه مشاوره فکر کنید و به این بیاندیشید که آیا دوست دارید جلسات خود را با این مشاور ادامه دهید؟ احساس شما درباره درمان به طور خاص چه بوده است؟ آیا از حرف زدن با درمانگر یا مشاور احساس راحتی داشتید؟ آیا تصور می‌کنید که بتوانید یک دوره درمانی بلند مدت را با او بگذرانید؟ به یاد داشته باشید که چیزی تحت عنوان درمان یک جلسه‌ای وجود ندارد، بنابراین اگر پس از مشاوره اندکی احساس آرامش و راحتی می‌کنید، به این معنی نیست که مشکلات شما به طور کامل حل شده‌اند.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
...
...
1 ماه قبل

خیلی مفید بودد

نیک مایند
مدیر
1 ماه قبل
پاسخ به  ...

ممنون از توجهتون