کلینیک روانشناسی نیک مایند

نحوه‌ی برخورد با خیانت همسر

خیانت همسر قابل قبول نیست و نحوه‌ی برخورد با خیانت همسر یکی از سخت­ ترین کارهایی است که احتمالا یک فرد در زندگی زناشویی با آن مواجه می‌شود در چنین موارد یکی از بهترین کارها کمک گرفتن از مشاور ازدواج و زوج درمانی است.

بیشتر افراد وقتی متوجه می‌شوند که همسرشان رابطه نامشروع دارد، کورکورانه واکنش نشان می‌دهند. آنها اجازه می‌دهند ترس، عصبانیت، آسیب یا میل به انتقام آنها را وادار به انجام کارهایی کند که بعداً از آنها پشیمان می‌شوند هیچ جواب درست و واحدی در مورد تصمیم گیری قاطع برای ادامه یا ترک زندگی با فرد خیانتکار وجود ندارد اما تنها راه حل این است که با همسر خیانتکار خود صحبت کنید و با تکیه بر عقل و منطق و شرایط زندگیتان تصمیم بگیرید.

این مقاله به شما کمک می‌کند که تصمیم عجولانه نگیرید، صرف نظر از اینکه تصمیم دارید همسرتان را ترک کنید یا با او بمانید انجام کار اشتباه در همان ابتدا می‌تواند وضعیت بد را بدتر کند. بیایید به کارهای کلیدی که بعد از خیانت همسر باید انجام دهید نگاهی بیاندازیم و دلایل آن را بررسی کنیم.

با همسرتان صحبت کنید  

اکثر کارشناسان معتقدند که باید با همسرتان در مورد موضوع خیانت صحبت کنید از او نپرسید که آیا او خیانت می‌کند افراد در این شرایط همیشه دروغ می‌گویند. شواهدی را که گردآوری کرده‌اید ارائه دهید که ثابت می‌کند او رابطه نامشروع دارد. (نام‌ها، تاریخ‌ها، مکان‌ها، زمان‌ها، تماس‌های تلفنی، شواهد فیزیکی و غیره) سپس از او چند سوال مهم در مورد رابطه‌اش بپرسید: چرا این کار را انجام داد، چگونه شروع شد، چه مدت است که می گذرد، چه احساسی نسبت به آن فرد دارد، حالا که می‌دانید قصد دارد چه کند. با دقت به پاسخ های او گوش دهید تا بتوانید وضعیت را به دقت ارزیابی کنید. سپس می‌توانید تصمیم عاقلانه‌ای بگیرید.

خیانت همسر

به صحبت‌های همسرتان گوش دهید

اگر چه احساس آسیب، غرق شدن، خیانت، عصبانیت و یا غم و اندوه بعد از خیانت امری طبیعی است اما گوش دادن به حرف های همسرتان که به شما خیانت کرده می‌تواند مؤثر باشد. شنیدن صحبت‌های او ممکن است در تصمیم گیری ماندن و یا ترک رابطه به شما کمک کنند. شاید آمادگی لازم برای شنیدن صحبت‌های همسرتان را نداشته باشید اما اگر می‌خواهید به سمت جلو قدمی بردارید بهتر است به او اجازه بدهید تا احساسات خودش را ابراز کند.

خیانت همسر

جریان خیانت همسر را تعریف نکنید

وقوع خیانت می‌تواند باعث وحشت زیاد و حتی اضطراب در فرد خیانت دیده شود. احساس ناراحتی و وحشت زیاد ممکن است فرد را مجبور کرده تا موضوع خیانت همسرش را برای اعضاء خانواده و دوستان تعریف کند و حتی برای جلب توجه بیشتر موضوع را در شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای به اشتراک بگذارد. اما یک درصد هم احتمال دهید که شاید مجبور شوید روابط زندگی خودتان را با همدیگر ادامه دهید و حتی آشتی کنید و بعد ها از اینکه جریان را برای همه تعریف کرده‌اید پشیمان شوید. پس بهتر است دیگران از موضوع خیانت همسر شما مطلع نشوند و اگر فکر می‌کنید باید در این مورد با کسی حرف بزنید و صحبت کنید به یک روان شناس و فرد مورد اعتماد با تجربه که قضاوت بی طرفانه دارد مراجعه کنید. 

اگر بچه دارید، آن‌ها را درگیر نکنید

نقش شما به عنوان والدین این است که از فرزندان خود مراقبت کنید و به هیچ وجه به آنها آسیب نزنید. درگیر کردن آنها در این مسأله فقط منجر به آسیب روانی به آن­ها می‌شود. حتی اگر طلاق را انتخاب کردید، هرگز از آنها نخواهید که طرف شما را بگیرند و  سعی کنید با کمک به آنها برای سازگاری مناسب با تغییراتی که از سر می گذرانند، شرایطی را فراهم کنید که به طور عادی زندگی کنند.

فعال باشید

فردی که خیانت دیده معمولا احساساتی نظیر خشم، غم و اندوه، بی‌ارزشی و بی‌اعتمادی را تجربه می‌کند. بعضی افراد دست از زندگی می‌کشند و منفعل می‌شوند اما با انجام این کار کل زندگی شما راکد خواهد شد. از این رو، وقت آن است که حرکت کنید و تصمیم بگیرید. به هر حال، این فقط ازدواج شما نیست، بلکه آینده شما نیز در خطر است.

خیانت همسر

در خیانت همسر خودتان را سرزنش نکنید

واقعیت تلخ در خیانت این است که علت اصلی خیانت همیشه مشخص نیست، اما فرد خیانت دیده ممکن است خودش را در وقوع آن مقصر بداند. شاید فرد خیانت دیده فکر کند از زندگی شخصی و زناشویی خودش فاصله گرفته و یا توجه زیادی به همسر خودش نداشته و همین عوامل باعث بروز خیانت شده است.

واقعیت این است که شاید این عوامل زمینه را برای بروز خیانت فراهم کرده باشد اما به طور حتم نمی‌توانند علت اصلی بروز خیانت باشند و دلیل نمی‌شود که همسر شما به خاطر این مسائل خیانت کند. پس هرگز نباید خودتان را در بروز خیانت احتمالی مقصر بدانید و سرزنش کنید. مطمئناً در بروز مشکلات بین زوجین هر دو طرف ممکن است تا حدودی مقصر باشند و اعتراف کردن به این موضوع مهم است، اما هرگز نباید این را قبول کنیم که کوتاهی از یک زوج بهانه‌ای برای خیانت زوج مقابل شود. تمرکز بیشتر بر روی مقصر دانستن خودتان باعث می‌شود همسرتان از این فرصت سوء استفاده کند. در این شرایط بهتر است بر روی رفتار شریک زندگیتان تمرکز کنید.

خیانت همسر

حتما بخوانید: رابطه فرا زناشویی

به آینده رابطه بیندیشید

شاید بعد از شنیدن خبر خیانت همسرتان تصمیم بگیرید که سریعا برای طلاق اقدام کنید و یا حتی بخواهید خانه را ترک کنید، اما بهتر است بدون فکر کردن در مورد آینده هیچ اقدامی نکنید و سریعا تصمیم نگیرید. به خودتان فرصت دهید تا قبل از اینکه کاری انجام دهد که بعدا باعث پشیمانی شما شود به خوبی فکر کنید و فورا درخواست طلاق ندهید.

خیانت همسر

خواسته‌های خود را مطرح کنید

در صورت بازگشت به رابطه، خواسته‌ها و انتظارات خودتان را مطرح کنید و دنبال مجازات کردن نباشید بلکه بهتر است طرحی را برای ادامه رابطه خود مطرح کنید. به شریک زندگی خود بگویید که برای ادامه روابط باید برای شما چه کاری انجام دهد. حتی می‌توانید برای تصمیم گیری نهایی برای ادامه و یا ترک رابطه خود درخواست کنید که از یک مشاور کمک بگیرید. سعی کنید تا احساس خوبی به او ندارید شب ها در اتاق جداگانه برای خودتان یک فضای خصوصی ایجاد کنید. اگر به فکر طلاق هستید بهتر است به یک وکیل و یا مشاوره مراجعه کنید.

انتقام جو نباشید

چه قصد ماندن در زندگی زناشویی خود را داشته باشید و چه نه، حتماً کینه را کنار بگذارید و از شوهرتان هیچ انتقامی نگیرید. ماندن و انتقام گرفتن تنها شانس بهبود رابطه  شما را کاهش می‌دهد و اگر طلاق بگیرید، انتقام فقط اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند و احتمالاً مشکلات حقوقی دیگری ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر، مهم نیست که چه انتخابی می‌کنید، انتقام هرگز راه حل نیست.

خشم و عصبانیت خود را بپذیرید

طبیعی است که عصبانی و خشمگین باشید. به احساسات خود احترام بگذارید و تلاش نکنید که آن را سرکوب کنید. پیدا شدن احساس خشم در شما بیهوده نیست، قرار است این خشم را به مسیر درستی هدایت کنید و به کمک نیرویی که از آن می‌گیرید، برای بهبود وضعیت خود قدم بردارید. باید بدانید وضعیت زندگیتان بعد از خیانت با گذشته فرق کرده و باید درصدد بهبود وضع زندگی خود برآیید باید بدانید زندگی هنوز ادامه دارد و به مرور زمان زندگی شما نیز از این آشفتگی در می آید و این گونه باقی نمی‌ماند پس خشم، عصبانیت، کشمکش، افسردگی گذرا است و باید با آن کنار بیایید.

خیانت همسر

آزمایش دهید

اگر همسرتان را بخشیدید و خواستید مجددا با او رابطه جنسی برقرار کنید بهتر است ابتدا آزمایش HIV ایدز و تست سایر بیماری‌های آمیزشی را بدهید و تا دریافت نتیجه آزمایش رابطه جنسی محافظت شده داشته باشید.

وقت و انرژی خود را برای فرد دیگر هدر ندهید

یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که نسبت به فردی که با او به شما خیانت شده است، وسواس پیدا کنید. طبیعی است که در مورد او کنجکاو باشید، اما او ارزش وقت و انرژی شما را ندارد. سؤال کردن مکرر از همسرتان در مورد او، اشاره به او یا کشیدن نام او به مکالمه، او را در کانون توجه قرار می‌دهد. در مورد جزئیات آنچه بین آن دو اتفاق افتاده وسواس نداشته باشید. با تماس یا رویارویی با آن فرد و درخواست از او که شوهرتان را تنها بگذارد، خود را تحقیر یا ناامید نکنید. او موظف به گرفتن دستور از شما نیست. آزار و اذیت یا تهدید او شما را در سمت اشتباه قانون قرار می دهد. نام بردن، انتقاد یا تحقیر او تنها باعث می‌شود که شوهرتان از او دفاع کند. شما به جای اینکه آنها را به زور از هم جدا کنید، آنها را به هم نزدیک‌تر خواهید کرد. فرد دیگر را فراموش کنید و انرژی و تلاش خود را برای بازگرداندن زندگی زناشویی به مسیر اصلی خود متمرکز کنید.

خیانت همسر

مشاوره خانواده

بهترین رفتار بعد از خیانت همسر کمک گرفتن از یک متخصص روانشناس است که در زمینه‌ی زوج‌درمانی تبحر دارد. با یک مشاور خانواده حتما مشورت کنید. او می‌تواند به کمک تخصصی که در زمینه‌ی مسائل زناشویی دارد، به شما کمک کند که احساساتتان را دقیق‌تر بشناسید، آینده‌ی رابطه خود را ببینید و به درستی تصمیم‌گیری کنید.  

خیانت همسر
 
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها