کلینیک روانشناسی نیک مایند

چگونه به فرزند خود نه بگوییم؟

برای تربیت صحیح فرزند و رفتار درست و  اصولی با او می‌توانید از خدمات مشاوره کودک کلینیک روانشناسی و مشاوره نیک مایند استفاده کنید برای مثال به فرزند خود نه گفتن آسان نیست اما گاهی نیاز است به خواسته های فرزندمان نه بگوییم و حد و مرز مشخصی برای او تعیین کنیم مثلا به فرزندتان بگویید که نمی تواند بیرون برود و بازی کند زیرا هوا خیلی سرد است، یا وقتی می خواهد قبل از اتمام تکالیفش به خانه دوستش برود به او نه بگوییم، شنیدن کلمه “نه” هر چند وقت یکبار می تواند برای او مفید باشد. والدین  باید یاد بگیرند که چگونه به کودک «نه» بگویند تا بعداً کودک بتواند در مواردی که نیاز است نه بگویید.راه های زیادی برای نه گفتن به کودک وجود دارد، اما همه آنها موثر نیستند.حالا ما به عنوان والدین چگونه باید اوضاع را کنترل کنیم و بتوانیم «نه» بگیم؟

 یک توضیح کوتاه ارائه دهید

به طور کلی، بهترین روش برای اینکه به کودک خود نه نگویید، این است که به او توضیح دهید که چرا نمی‌توانید به درخواست او پاسخ بدهید.در این روش، به کودکان توضیح داده می‌شود که چرا خواسته‌ی آن‌ها قابل قبول نیست و به جای آن، چه گزینه‌های دیگری وجود دارد.توضیح کوتاه در مورد اینکه چرا نه می گویید می تواند بسیار مفید باشد.گفتن: «نه، بدون جلیقه نجات نمی‌توانی داخل استخر بپری»، بدون توضیح مفید نیست. فرزند شما ممکن است فکر کند، “من نمی توانم این کار را انجام دهم، زیرا مادرم بد اخلاق است”، بدون اینکه خطر بالقوه را تشخیص دهد.سعی کنید چیزی شبیه این بگویید: “نه، شما نمی توانید بدون جلیقه نجات خود به داخل استخر بپرید، زیرا شما آنقدر شناگر قوی نیستید که بتوانید بدون جلیقه نجات تا انتهای استخر شنا کنید.” وقتی فرزندتان دلیل پاسخ شما را می‌فهمد،بهتر حرف شما را قبول می کند تا زمانی که توضیحی به او نمی دهید. 

مادر و کودک

حتما بخوانید: با کودک لجباز چه کنم؟

 با احساسات خود به روش درست برخورد کنید

در حالی که برخی از والدین ممکن است از نه گفتن خوششان نیاید زیرا نمی خواهند بد رفتار کنند، برخی دیگر ممکن است از ناراحتی فرزندشان احساس گناه کنند. مهم است که هنگام نه گفتن چه احساسی دارید تا بتوانید با احساسات خود به شیوه ای سالم و سازنده کنار بیایید.به خود یادآوری کنید که فرزندتان باید احساسات ناراحت کننده مانند غم و اندوه و ناامیدی را تجربه کند.در واقع، نه گفتن به درخواست‌های فرزندتان به او فرصتی می‌دهد تا با احساساتش به شیوه‌ ی مناسب اجتماعی برخورد کند.

بیشتر بخوانید: مواجهه کودک با رابطه جنسی والدین

به فرزند خود نه

 مطمئن شوید که اغلب بله  می گویید

نه گفتن به تمام درخواست های فرزندتان می تواند مضر باشد. بچه ها به فرصتی برای کشف مکان های مختلف و امتحان چیزهای جدید نیاز دارند. بنابراین مهم است که به فرزندتان اجازه دهید کارهایی را که برای رشد او مفید است انجام دهد.وقتی متوجه شدید که زیاد نه می گویید، از خود بپرسید چرا. خیلی خسته ای؟ آیا نگران این هستید که او خرابکاری کند؟ در حالی که گاهی اوقات نه گفتن فقط به این دلیل که نمی‌خواهید کاری را انجام دهد خوب است،اما همیشه نه گفتن می تواند تبعات جبران ناپذیری را داشته باشد.

به فرزند خود نه بگویید اما همدلی کنید

وقتی به فرزندان نه می گویید باید به او نشان دهید که احساسش را می فهمید و اورا درک می کنیدمثلا بهش بگویید «می‌دانم برات سخت است  شکلاتی که الان می‌خواستی بخوری را نمی‌توانی داشته باشی، میدانم چقدر دوست داشتی ولی شکلات باعث میشود نتوانی خوب بخوابی، فردا بعد صبحانه حتما یک تیکه شکلات بهت میدهم، اگه میل داری می‌توانم الان بهت سیب بدم». این کار چند هدف مهم دارد. همدلی با احساسات فرزندتان، دادن حق انتخاب مخصوصا بچه‌ها را بیشتر به سمت پذیرش سوق می دهد، شما هم تسلیم خواسته‌اش نشدید.

 

 پاسخ قطعی بدهید

شنیدن جملاتی مانند «خب، خواهیم دید…» یا «احتمالاً نه» می‌تواند برای کودکان ناامیدکننده باشد. و آنها اغلب التماس می‌کنند، ناله می‌کنند، و التماس می‌کنند که یک «نه» را به «بله» تبدیل کنند.وقتی منظورتان خیر است، پاسختان را قطعی کنید. بگویید، «نه، امروز نمی‌توانید این کار را انجام دهید» یا «نه، ما به آنجا نمی‌رویم». آن را محکم و معتبر بگویید تا نشان دهید منظورتان چیست.البته، ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که پاسخ واقعاً «شاید» باشد. در این موارد، با توضیح اینکه چرا عدم قطعیت وجود دارد، عدم قطعیت خود را کاملاً شفاف کنید. چیزی شبیه این بگویید: «من مطمئن نیستم که بتوانیم به ساحل برویم یا نه. ما باید منتظر بمانیم و ببینیم که آب و هوا بعد از ناهار چگونه است.”اگر کودک ببیند که بعد از اصرار و گریه و قشقرق می‌تواند شما را تسلیم خواسته خود کند یاد می‌گیرد که دفعات بعد هم از همین روش برای رسیدن به خواسته‌اش استفاده کند. بنابر این تنها زمانی به فرزندتان نه بگویید که مطمئنید از حرف خود برنمی‌گردید.به طور کلی، برای ارتباط مثبت با کودکان، باید به آن‌ها احترام گذاشته شود و به آن‌ها توضیح داده شود که چرا برخی از خواسته‌هایشان قابل قبول نیستند. همچنین، باید به آن‌ها نشان داد که شما همیشه در کنارشان هستید و در صورت نیاز به کمکشان خواهید آمد. این باعث می‌شود که کودکان احساس امنیت و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند و در ارتباط با شما راحت‌تر باشند.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها