کلینیک روانشناسی نیک مایند

مواجهه کودک با رابطه جنسی والدین

شاید برایتان سوال باشد وقتی فرزندانتان هنگام رابطه جنسی شما وارد اتاق می‌شوند. نحوه برخورد با این شرایط با کمترین میزان آسیب عاطفی چگونه است؟ این اتفاق ممکن است هرلحظه پیش بیاید؛ شاید فراموش کرده باشید در را قفل کنید، یا حتی صدایتان از حالت عادی بالاتر برود. چیزی که جز ترس‌های والدین مخصوصا تازه‌کار هست ممکن است هر لحظه اتفاق بیفتد. ممکن است درباره آن در کتاب ها یا محتواهای آموزشی والدین خوانده باشید، یا حتی در سریال‌های طنز در مورد آن دیده باشید یا از مشاوره کودک کمک گرفته باشید. این قضیه می‌تواند شرم آورترین اتفاقی باشد که برای شما افتاده است و خاطره‌ای ناخوشایند را در ذهن فرزندتان به جا بگذارد. بنابراین، اگر فرزندتان شما را در چنین شرایطی ببینند، چه باید کرد؟ در این مقاله در مورد چند نکته مفید برای گذر کردن از چنین شرایطی مطرح و در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

نحوه‌ی مواجهه کودک با رابطه جنسی والدین

وقتی فرزندتان شما را چنین شرایطی دیدند چه باید کرد؟
در این قسمت چند راه برای پاسخ دادن در چنین شرایطی آوردیم:

  • خونسرد باشید و سعی کنید بر شرایط تسلط داشته باشید

تنها کاری که نباید انجام دهید این است که وقتی کودکتان در چنین شرایطی وارد اتاق می‌شود، وحشت کنید یا متعجب شوید. اگر مضطرب یا کاملاً خجالت زده به نظر ‌برسید، کودک شما می‌تواند این احساسات را درک کند و فکر کند ممکن است اتفاق بدی افتاده باشد. درعوض، با لحن همیشگیتان به او سلام کنید، یا با یک جمله «هی، بچه جون، من تو را ندیدم آنجا ایستاده‌ای!» در حالی که سعی می‌کنید خودتان را به آرامی جمع و جور کنید و شرایط را مرتب کنید، با لحنی غیر رسمی از هرگونه واکنش شدید خودداری کنید و خونسرد باشید.

  • منتظر واکنش فرزندتان بمانید.

اگر نیمه‌شب بود، زمانی که هوا به اندازه کافی تاریک است و کودک شما جزئیات زیادی را ندیده‌است، بهتر است منتظر واکنش او بمانید و سعی کنید خود او در مورد این قضیه صحبت کند تا اینکه بهانه بیاورید یا بپرسید چه چیزی دیده‌است. اگر فرزند شما خیلی کم سن و سال است، به احتمال زیاد حتی به اندازه کافی ندیده است و درک خاصی از آنچه به قوع پیوسته ندارد تا بتواند پردازش کند. مکالمه را به چیزی معمولی تغییر دهید، مانند اینکه «آیا کابوس دیده ای؟» یا اینکه «آیا گرسنه ای و به چیزی احتیاح داری؟»

رابطه جنسی والدین

  • سعی کنید احساسات کودک را درک کنید.

به محض اینکه فرزندتان را دیدید، در حین صحبت کردن از نگاه کردن به او اجتناب کنید و در عوض به چهره او نگاه کنید تا بفهمید که در سر او چه می¬گذرد. ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد که او ممکن است وارد اتاق شما شده باشد. شاید از یک کابوس بیدار شده، شاید می‌خواسته در کنار شما بخوابد ، یا شاید صداهای شما را شنیده و نگران شده‌است.

حتما بخوانید: با کودک لجباز چه کنیم؟

  • سعی کنید سریع‌تر به حالت والد بودن خود برگردید

قطعا ممکن است فرزندتان شما را در ناهموارترین یا آسیب‌پذیرترین و ناراحت‌ترین حالتتان گرفتار کرده باشد، اما اکنون زمان بازگشت به حالت والد بودنتان است. طبیعی رفتار کنید و از فرزندتان بخواهید که برای یک آغوش آرام‌بخش به رختخواب بیاید تا به او بفهمانید که همه چیز عادی است، اگرچه شما ممکن است در حالت عیرطبیعی باشید و در شرایط راحتی نباشید، اما باز هم از او بخواهید به اتاقش برگردد و به او بگویید تا ۳۰ ثانیه دیگر آنجا خواهید بود.

  • مواظب کلمات و لحنتان باشید

گفتن حرف درست می¬تواند فوراً اوضاع را آرام کند، اما باید به اندازه کافی جمع و جور و واقف به شرایط باشید تا تا بتوانید واکنش درست را نشان دهید. چند لحظه وقت بگذارید و به فرزندتان چیزی به سادگی بگویید، مثلا اینکه من و پدرت گاهی نیاز به وقت خصوصی داریم و در این لحظه زمان خصوصی خود را میگذراندیم. اگر فکر می‌کنید این جملات در موقعیت متناسب نیستند سعی کنید سناریو دیگری در ذهن اماده کنید. موفقیت این تکنیک تا حد زیادی به سن کودک شما بستگی دارد، زیرا درک او از حریم خصوصی به بلوغ او وابسته هست.

  • لازم نیست واضح و روراست صحبت کنید اما در کنار این قضیه سعی کنید دروغ هم نگویید

بهتر است سعی کنید در برابر وسوسه دروغگویی مقاومت کنید. وقتی دروغ می‌گویید یا راست می‌گویید، بچه‌ها در تشخیص حالات صورت شما بسیار خوب عمل می‌کنند. مخصوصاً وقتی در شرایط نامناسبی با شما موجه شوند، دروغ‌های شما به اندازه بقیه زمان‌ها منسجم نخواهد بود. در چنین شرایطی اگر مجدد این اتفاق رخ دهد، سابقه بد در ذهن او ایجاد می‌شود.

  • اگر می‌توانید در مورد این قضیه نه چندان واضح ولی صحبت کنید

در حالی که مخفی‌کاری و دروغ در مورد آن راحت‌تر است، اما بهتر است چیزی را به کودکان آموزش ندهید که بعداً مجبور به حذف آن شوید. اگر فرزند شما به اندازه کافی بزرگ است که آن را درک کند، می‌توانید راهی پیدا کنید که به او بگویید این یک چیز بزرگسالی است که در نهایت وقتی بزرگ شدی در مورد آن خواهی فهمید. اگر بتوانید آن را با لحنی واقعی و آرام بیان کنید، او آن را آنقدر برای خود بزرگ نمی‌کند.

  • این قضیه می‌تواند شروع یک گفتگو باشد

بچه ها به طور غریزی کنجکاو هستند، و اگر بیشتر از آنچه شما می‌توانید در آن زمان توضیح دهید دیده باشند، وقت آن است که صحبت کنید. به فرزندتان بگویید که بعداً با او صحبت خواهید کرد و در زمان مناسب و با آموزش صحیح و کمک گرفتن از یک فرد حرفه‌ای در مورد رابطه جنسی با او صحبت کنید. می‌توانید با اصول اولیه‌ای که برای سطح بلوغ او مناسب است شروع کنید و در طول سال‌های بلوغ آن را تکمیل کنید. در حالی که بسیاری از والدین فکر می‌کنند این قضیه ممکن است نادرست باشد، در واقعیت کاملا برعکس آن است.

  • اشکالی ندارد که اجازه دهید کودک بدون دریافت توضیح آنی اتاق را ترک کند

اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده باشد و در مورد رابطه جنسی اطلاعات داشته باشد، یا اگر نوجوان باشد، از وحشت یا خجالت بیرون خواهد رفت. لازم نیست فوراً بهانه‌ای برای او بیاورید. او می‌داند چه اتفاقی در حال رخ دادن است، و مانند شما به زمان نیاز دارد تا آرام بگیرد. وقتی همه چیز حل شد و فرزندتان از شوک مواجه با رابطه جنسی والدینش خارج شد، می‌توانید با او بنشینید و صحبت کنید.

  • چیزهایی که بهتر است در چنین شرایطی گفته شود

اگر فرزندان شما برای درک جنسی خیلی کوچک هستند، این جملات می‌توانند در چنین شرایطی برای شما نجات‌دهنده باشند:

  • اینجا یک مقدار گرم به نظر می‌رسد، به نظر تو اینطور نیست؟

چه توضیحی بهتر از این که بگویید اتاق گرم است، برای اینکه به فرزندتان بگویید به این دلیل هست که در شرایط نامناسبی هستید. سپس، لباس‌هایتان را دوباره بپوشید، برق را روشن کنید یا تهویه هوا را به کار بندازید، و کودکتان را به رختخواب برگردانید یا چیزی برای خوردن برایش درست کنید.

  • ما در حال گذراندن زمان خصوصی خود هستیم

اگر نمی‌دانید فوراً چه بگویید، می‌توانید بدون توضیح جزئیات به آن‌ها بگویید که وقت تنهایی شماست. اکثر کودکان می‌توانند زمان تنهایی را درک کنند و این پیام را دریافت می‌کنند که شما را تنها بگذارند.

  • بابا داشت مامان رو ماساژ می‌داد

بیشتر بچه ها می‌دانند که ماساژ زمانی انجام می‌شود که شما نیمه برهنه هستید. اگر بتوانید آن را به اندازه کافی متقاعدکننده جلوه دهید، می‌توانید با کودک خود در این مورد صحیت کنید.

  • ما داریم کشتی می‌گیریم 

در آن لحظه ناخوشایند این حرف می‌تواند به اندازه کافی قانع کننده باشد، و شما می‌توانید با این راه حل سریع خلاص شوید. با این حال، زمانی که کودک شما برای اولین بار با دوستانش کشتی می‌گیرد و پیر می‌شود و لباس‌هایش را در می‌آورد، براش احتمالا حس جالبی نخواهد داشت.

نکاتی برای شما والدینی که در چنین شرایطی گرفتار شده‌اید:

اگر شما یکی از بی‌شمار والدینی هستید که در حال انجام رابطه جنسی توسط فرزندتان دیده شده‌اید، در اینجا می‌توانید با چند راه حل آشنا شوید:

  • حواستان به قفل در باشد!

ممکن است درب شما خراب شده باشد یا قفل نداشته باشد. دلیل هر چه که باشد، به یاد داشته باشید که اگر فکر می‌کنید ممکن است اوضاع کمی بهم ریخته شود، در را قفل کنید. همچنین می‌توانید به بچه‌هایتان یاد بدهید که قبل از ورود، در بزنند.

  • سعی کنید در مورد آن خیلی بیش از اندازه فکر نکنید

مطمئناً برای شما شرم آور است، اما بیشتر آنقدرها هم که فکر می‌کنید ممکن است برای فرزندتان بد نباشد. اگر او خیلی جوان است، این احتمال وجود دارد که متوجه نشده باشد که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

  • حواستان باشد که فرزندتان خواب باشند

بچه‌های نوپا و کوچک‌تر حتی متوجه نمی‌شوند که اتفاقی افتاده است، مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد. بنابراین حتی اگر از خواب بیدار شدند، سعی کنید سکوت برقرار شود و اجازه دهید دوباره بخوابند.

  • بچه‌های بزرگتر نیاز به توضیح کافی دارند

اگر فرزندان شما نگران هستند که اتفاقی خشن یا ترسناک در جریان است، ممکن است دچار مشکل شوید. خودتان را آماده کنید که چگونه می‌توانید آن را به طور مناسب برای آن‌ها توضیح دهید و صحبت کنید.

  • سعی کنید وارد جزییات نشوید

فقط به مقداری که باید بدانند پاسخ دهید و از دادن اطلاعات بیش از حد خودداری کنید. فقط به آن¬ها بگویید تا به سؤالاتشان پاسخ دهند و آن را رها کنید.

  • ساده‌ترین توضیحات اغلب کارامد هستند

می‌توانید به آن‌ها چیزی به سادگی بگویید “ما داشتیم بازی می‌کردیم!” و کافی است اگر آن‌ها جزئیات را بپرسند، همیشه می‌توانید موضوع را تغییر دهید!

  • سعی کنید پس از اتفاق خود را معذب نشان ندهید

بعد از توضیح اولیه، دفعه بعد در برخورد با آن‌ها مثلا صبح روز بعد، خونسرد بمانید، مثل اینکه این فقط یک چیز بی‌اهمیتی پیش آمده که ارزش به خاطر سپردن یا صحبت کردن را ندارد.

  • منتظر پرسش آن‌ها بمانید

بهتر است منتظر بمانید تا خودشان بحث را شروع کنند و در مورد این قضیه سوال بپرسند. مگر اینکه آن‌ها شما را در میانه کاری که ممکن است آن‌ها را بترساند ببینند.

  • اگر باید پیگیری کنید…

اگر احساس می‌کنید که آن‌ها برای آنچه دیده‌اند شایسته توضیح هستند یا بعد از آن متوجه شدید که احساس معذب بودن بین دو طرف پیش آمده‌است، زمان گفتگوی یک به یک فرا رسیده است. اطمینان حاصل کنید که هیچ عضو دیگری از خانواده در اطراف شما وجود ندارد و سعی کنید محیط راحت و صمیمی ایجاد کنید.
مواجه کودکان با رابطه جنسی برای والدین می‌تواند بسیار شرم‌آور باشد. بنابراین، بهتر است مکالمه داشته باشید و آن را مخفی نکنید. اگر کودک شما به اندازه کافی کم‌سن است، می‌توانید از یک راه حل آسان استفاده کنید و برای لحظه‌ای چیزی بیاندیشید و اجازه دهید آن را از دست بدهد. بچه‌های بزرگ‌تر به زمان توضیح یک به یک نیاز دارند.

سخن پایانی

در انتها باید گفت  این اتفاق ممکن است برای هر پدر و مادری پیش آید بنابراین به جای احساس شرم و یلا نادیده گرفتن موضوع بهتر است از روش های اصولی استفاده کنید اگر احساس می‌کنید که در این زمینه با ضعف‌هایی رو‌به‌رو هستید حتماً در جهت رفع آن‌ها گام بردارید و از یک مشاور کمک بگیرید. روان شناسان تیم نیک مایند نیز می‌توانند در این مسیر کنار شما باشند و به شما عزیزان کمک کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها