کلینیک روانشناسی نیک مایند

مدیریت و کاهش اثرات اخبار ناگوار در خانواده

برای مدیریت و کاهش اثرات اخبار ناگوار می‌توانید از خدمات مشاوره خانواده کلینیک روانشناسی و مشاوره نیک مایند استفاده کنید. یکی از اقدامات برای کنترل تأثیر روانی اخبار بد این است که افراد این نگرانی‌های اجتماعی را با دیگران تقسیم کنند. اگر خبرهای روزانه، افراد را ناراحت می‌کند، باید با کسانی که به آنها اعتماد دارند حرف بزنند.مهم است که آنچه افراد را نگران کرده با دیگران تقسیم کنند. از طرفی، دلیلی ندارد که افراد همه اخبار و صحنه‌های ناخوشایند را نگاه کنند. برای مثال تصاویری از اجساد قربانیان یک حادثه یا بدتر از آن صحنه کشته شدن یک انسان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و لازم نیست افراد حتما آن تصاویر را نگاه کنند. در این شرایط بیشتر از همیشه باید مراقب کودکان بود. مدلی که کودکان اخبار بد را درک می‌کنند با بزرگسالان متفاوت است. وقتی افراد دارند اخبار یک فاجعه را دنبال می‌کنند، کودکان به قدر کافی باید دور از صداها و تصاویر باشند. بر همین اساس، در این مقاله از مجله روانشناختی نیک مایند می‌خواهیم به راهکارهایی برای مقابله با اخبار ناگوار اشاره کنیم.

 اخبار مثبت را دنبال کنید

متأسفانه تنظیم فهرست برنامه‌های خبری و نوع انتشار آنها دست شما نیست. پس خودتان باید برای کنترل اثرات روانی اخبار بد بر روانتان کاری انجام دهید. رسانه‌های خبری سرتاسر جهان بیش از حد به سمت اخبار منفی رو آورده‌اند. اما آیا در کل جهان به جز خبر منفی هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد؟ شما دست به کار شوید و به دنبال اتفاقات مثبت در اطراف خود و دیگر نقاط جهان باشید تا این تعادل در ذهن و روان شما برقرار شود. با دوستانتان بیشتر وقت بگذرانید، کارهایی انجام دهید که برایتان لذت بخش است و فیلم و سریال‌هایی ببینید که دنیا را جای قشنگ‌تری نشان می‌دهند. به ازای هر خبر منفی، به دنبال یک خبر یا واقعه مثبت باشید.

اخبار ناگوار

همه چیز را دنبال نکنید

اگر شنیده‌اید که حادثه ای تروریستی در گوشه‌ای از کشورتان یا جهان رخ داده است، شکی نیست که اخبار و جزئیات مربوط به آن وحشتناک، ناراحت کننده و حاوی تصاویر دلخراش است. توصیه‌های مربوط به کنترل اثرات روانی اخبار بد را جدی بگیرید و به خاطر عزیزانتان جزئیات را دنبال نکنید. این حادثه تأثیر مستقیمی برزندگی شما نداشته است، پس لازم نیست آن را به طور کامل دنبال کنید و از تمام جزئیات آن باخبر شوید. اگر تیتر یک خبر حاکی از وقوع قتل یا اتفاقی ناگوار است، آن را نخوانید. ویدئوها و تصاویری که حاوی هشدار دارا بودن صحنه های خشن هستند را مشاهده نکنید. خبرهایی که بیشتر از بقیه باعث تحریک عواطف منفی در شما می‌شوند، را اصلا دنبال نکنید. برای مثال، اگر تجربه زلزله یا بودن در محل یک تصادف دلخراش را داشته‌اید، دنبال کردن این دسته خبرها می‌تواند باعث یادآوری تجربه تلخ خودتان شود.

اخبار ناگوار

ایجاد عادات مثبت با خانواده

اگر به خواندن اخبار اعتیاد دارید، یا هر روز صبح که بیدار می شوید اولا روزنامه ها را مرور می کنید، برای کنترل اثرات روانی اخبار بد به دنبال ایجاد عادات بهتر باشید. عادتی را در خود توسعه دهید که خود و خانواده به آن علاقه دارید، مانند ورزش کردن دسته جمعی، مدیتیشن (که برای آرامش روان پس از شنیدن اخبار بد مفید است)، گوش کردن به موسیقی، رقصیدن، شرکت در کلاس های مختلف یا هر چیز دیگری.

تکنیک‌های آرام سازی ذهن با خانواده

اگر در لحظه و در پی شنیدن یک خبر وحشتناک، شوکه شده‌اید، از تمرین‌های سالم تنفسی و آرامش عضلات استفاده کنید. چشم‌هایتان را ببندید، تا ۴ شماره نفستان را به داخل ریه بکشید، ۷ شماره آن را نگه دارید و برای ۸ شماره بیرون بدهید. این کار را ده بار برای دو دقیقه انجام دهید.

خودداری از بحث کردن در مورد اخبار  

حرف زدن در مهمانی‌ها، در تاکسی، پشت تلفن یا هر موقعیت دیگری در مورد تحولات روز جهان و اخبار جدید امری رایج است. برای کمک به ایجاد حس امنیت در خانواده، سعی کنید این بحث‌ها را محدود کنید و صرفآ به مطالعه اخبار راضی باشید. بحث و تبادل نظر در این مورد، اشتغال فکری هر چه بیشتر شما و فرزندتان را در پی دارد.

خانواده

تلویزیون را خاموش کنید

بالاتر و بهتر از هر کاری که می‌توانید برای کنترل اثرات روانی اخبار بد بر خانواده و کودکان انجام دهید، این است که تلویزیون را خاموش کنید. اگر به خواندن اخبار علاقه مند هستید، آن را در تلفن همراه یا در روزنامه، دور از دسترس کودکان، دنبال کنید. لازم نیست تمام اعضای خانواده تصاویر و شرح تمام اخبار را ببینند و بشنوند. این توصیه به ویژه برای خانواده‌هایی که دارای فرزند زیر ده سال هستند، از اهمیت زیادی برخوردار است. برای برخورداری از سلامت روان، فرزند شما باید حس کند که در جهان امنی زندگی می‌کند و خانواده او در امنیت هستند.

 کودک و اخبار ناگوار

کودکان، به ویژه در سن پایین، درک درستی از وقایع ندارند. آنها به شما نگاه می‌کنند. اگر شما در مقابله با شنیدن اخبار نگران کننده، آرام و معقول باشید، او نیز آرام می‌ماند. اگر خبر به نحوی است که کودک از آن باخبر شده است، به صورت خانوادگی کاری برای آسیب دیدگان آن خبر انجام دهید. برای مثال، اگر خبر زمین لرزه یا سیل بزرگی را شنیده‌اید و این خبر خانواده شما را تحت تأثیر قرار داده است، از کودکان بخواهید با کشیدن یک نقاشی برای حادثه دیدگان، ارسال بسته‌های کمک یا اهدای بخشی از پول توجیبی خود با آنها همدردی کنند.

اگر به فرزندتان اجازه دیدن اخبار را می‌دهید، صبر کنید تا او حداقل به سن ده سالگی برسد. تا این زمان، مواجهه او با تلویزیون را به برنامه‌های مناسب سن خودش محدود کنید. اگر فرزندتان به طور اتفاقی چیزی نگران کننده را در تلویزیون دید، از اینکه از او نظرخواهی کنید نترسید. بدین ترتیب، به فرزندتان یاد می‌دهید که نگرانی‌هایش را با شما در میان بگذارد و شما نیز این فرصت را دارید که دیدگاه او را تعدیل کنید.

کودکان و نوجوانان نگران امنیت و جدایی از خانواده هستند. در روزهای پرتنش که نمی‌توانید ترس‌ها و نگرانی‌ها را پنهان کنید، به فرزندانتان اطمینان دهید که اقدامات لازم برای محافظت از خانواده را انجام داده‌اید. برای مثال، اگر به تازگی چند مورد دزدیدن کودکان در محله شما رخ داده است، به فرزندانتان اطمینان دهید که شما هر روز در مسیر رفت و برگشت از مدرسه مراقب او هستید. برای کنترل اثرات روانی اخبار بد بر خانواده و به ویژه کودکان، کاری انجام دهید که در کنار یکدیگر به شما حس خوبی بدهد و احساس شادی را در شما تزریق کند.

اخبار ناگوار

در آخر

 فراموش نکنید شما ناجی مشکلات جهان نیستید و از قضا برای این همه مشکل کار چندانی هم از دستتان برنمی‌آید. مدتی از خبر فاصله بگیرید تا شاهد کاهش اثرات روانی مخرب اخبار بد در زندگی خود و خانواده‌تان باشید. تغییرات خلق و خوی خانواده را زیر نظر بگیرید. اگر از واکنش ها و تغییر خلق و خوی خود و خانواده در پی دنبال کردن اخبار منفی آگاه شوید، بهتر می‌توانید در برابر وسوسه پیگیری اخبار مقاومت کنید. هر چند آگاهی از دنیای اطراف همیشه مفید است، اما سلامت روان شما و خانواده از هر چیز دیگری مهمتر است. بدون داشتن روان و تن سالم نمی‌توانید برای ساختن زندگی و دنیای بهتر تلاش کنید. آیا شما هم به خواندن اخبار ایران و جهان علاقه (یا شاید اعتیاد) دارید؟ پیگیری اخبار چه تأثیری در روحیه شما داشته است؟ نظراتتان را در این مورد با ما در میان بگذارید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها