کلینیک روانشناسی نیک مایند

راهکارهای بهبود روابط زناشویی

روابط زناشویی خوب یکی از عوامل مؤثر در پایداری رابطه مشترک است. مرحله «ماه عسل» در هیچ رابطه متعهدانه‌ای  همیشگی نیست. بهبود روابط زناشویی به مجموعه‌ای از مهارت‌ها نیاز دارد که در بسیاری از موارد برای یادگیری به یک مشاور ازدواج نیاز داریم. بسیاری از ازدواج ها هفت سال پس از عروسی به طلاق یا جدایی عاطفی می‌انجامد زیرا فرهنگ به ما آمورش نمی‌دهد که چگونه پیوندهای عاطفی خود را حفظ و تقویت کنیم. بهبود روابط زناشویی می‌تواند سبب گردد زندگی مشترک بین زوجین به مراتب پایدارتر گردد. ایده‌های زیر، برگرفته از چهار دهه تلاش علمی، عشق شما را برای همیشه ماندگار می‌کند.

 از روانشناس کمک بگیرید

یک زن و شوهر به طور متوسط شش سال صبر می‌کنند تا برای مشکلات رابطه کمک بگیرند. به خاطر داشته باشید که نیمی از ازدواج‌هایی که به پایان می‌رسند در هفت سال اول  دچار جدایی می‌شوند. این بدان معناست که یک زوج معمولی برای مدت طولانی با ناراحتی  و مشکلات زندگی می‌کنند. اگر در اوایل ازدواجتان احساس می‌کنید نشانه‌ای از مشکل وجود دارد، به دنبال کمک باشید.

روابط زناشویی

همدیگر را سرزنش نکنید

موفق‌ترین زوج‌ها با یکدیگر مهربان هستند. آنها هنگام بحث در مورد موضوعات مهم برای بیان نیازها و نگرانی‌های خود با احترام بدون انتقاد یا سرزنش شریک زندگی خود راهی پیدا می‌کنند. طرح مشکلات به آرامی و بدون سرزنش بسیار بهتر عمل می‌کند و به زوج‌ها این امکان را می‌دهد که با آرامش مشکل را حل کنند.

استانداردهای بالایی داشته باشید

بسیاری از افراد در ابتدای ازدواج رفتار آزاردهنده طرف مقابل را تحمل می‌کنند اما باید بدانید زوج‌های خوشبخت استانداردهای بالایی برای یکدیگر دارند. طبق تحقیقات موفق‌ترین زوج‌ها کسانی هستند که حتی به عنوان تازه ازدواج کرده از پذیرش رفتار آزاردهنده یکدیگر امتناع می‌کردند. سطوح پایین تحمل برای رفتار بد در آغاز یک رابطه برابر است با یک زوج شادتر در مسیر.

روابط زناشویی

حل و فصل مشکل در روابط زناشویی 

زوج‌های خوشبخت یاد گرفته‌اند که چگونه  مشاجره را تمام کنند، یا چگونه اوضاع را قبل از اینکه مشاجره کاملاً از کنترل خارج شود، درست کنند. نمونه هایی از تلاش برای حل و فصل مشکل: استفاده از طنز. ارائه یک اظهار نظر دلسوزانه (من درک می‌کنم که این برای شما سخت است)،  مشخص کردن اینکه همراه همسرتان هستید (ما با هم این مشکل را حل خواهیم کرد ). عقب نشینی (در ازدواج، مانند هنر رزمی آیکیدو، شما اغلب باید تسلیم شوید تا برنده شوید). و به طور کلی نشانه‌هایی از قدردانی از شریک زندگی خود و درک احساسات او در طول مسیر زندگی ارائه دهید. اگر بحث بیش از حد تند شد، ۲۰ دقیقه استراحت کنید و موافقت کنید که وقتی هر دو آرام هستید، درباره موضوع صحبت کنید. اگر مشکلاتی مثل خیانت و سرد شدن عاطفی در رابطه به وجود آمد قبل از هرگونه تصمیم عجولانه از بهترین راهکارها برای مقابله با این مشکلات استفاده کنید.

 

حتما بخوانید: نحوه برخورد با خیانت همسر

روابط زناشویی

 روی نکات مثبت تمرکز کنید

در یک ازدواج شاد، زوجین در حین بحث در مورد مشکلات، حداقل پنج برابر جملات منفی نسبت به یکدیگر و در مورد رابطه خود اظهارات مثبت می‌کنند. به عنوان مثال، یک زوج شاد به جای اینکه “ما هیچ وقت لذت نمی بریم” می‌گویند “ما زیاد می‌خندیم”. یک ازدواج خوب باید دارای جو غنی مثبت باشد. به طور منظم به حساب‌های بانکی احساسی خود سپرده گذاری کنید.

روابط زناشویی

 ابراز علاقه کلامی کنید

متاسفانه برخی زوجین نمی‌توانند به یکدیگر ابراز علاقه کرده و به صورت کلامی عشق خود نسبت به همسرشان را ابراز دارند ولیکن باید توجه داشت ابراز علاقه کلامی و نیز اهمیت به احساسات و عواطف همسر بسیار می‌تواند علاوه بر بهبود روابط زناشویی بر بهبود روابط عاطفی بین زوجین مؤثر باشد. بهتر است زوجین زمان‌هایی را برای درد و دل و هم فکری، تفریح و سرگرمی و… با یکدیگر اختصاص دهند و از وجودشان در زندگی یکدیگر تشکر کنند.

روابط زناشویی

سخن نهایی

تمامی روابط عاشقانه فراز و نشیب‌هایی دارند و همه ی اینها نیاز به کار کردن، همکاری و تمایل به تطابق دادن خود و تغییر یافتن مطابق همسرتان دارد. چه رابطه‌ی شما به تازگی شروع شده باشد یا سال‌هاست که در کنار هم هستید، گام‌هایی است که می‌توانید برای ساخت یک رابطه‌ی سالم بردارید. حتی اگر در روابط قبلی خود بارها شکست را تجربه کرده باشید یا برای برگرداندن عشق به رابطه‌ی فعلی خود قبلا بارها تلاش کرده‌اید، می‌توانید یاد بگیرید باهم در ارتباط باشید، احساس تکامل داشته و از یک شادی ماندگار در بین خود لذت ببرید.  

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها