کلینیک روانشناسی نیک مایند

۷ نکته کلیدی برای رسیدن به اهداف در سال جدید

اهداف در سال جدید دغدغه افراد زیادی است. به پایان سال که نزدیک می‌شویم، تکاپوی افراد برای انجام تغییرات در محیط اطراف و سَبک زندگی افزایش می‌یابد. غیر از خرید لوازم ضروری و تغییر دکوراسیون، بیشتر مردم به فکر تعیین اهداف برای سال پیش رو هم می‌افتند. اهداف، برنامه‌ریزی درست برای زندگی را آسان می‌کنند. به کمک آن‌ها، شما می‌توانید انگیزه برای پیشرفت داشته باشید و خلق و خوی خود را بهبود ببخشید. اگر به دنبال برنامه‌ریزی برای کسب موفقیت در سال جدید هستید، این مطلب را تا انتها بخوانید تا درباره اهداف و راه‌های رسیدن به آن‌ها بیشتر بدانید هم چنین میتوانید از یک روانشناس مشاوره فردی برای برنامه ریزی اهداف خود استفاده کنید.

نکاتی برای تعیین اهداف در سال جدید

حالا که خوب می‌دانید چه اهدافی را باید تعیین کنید، بهتر است سراغ نحوه تعیین این اهداف به طور موثر بروید. در اینجا، چند نکته برای تعیین و رسیدن به هدف‌ها در سال جدید را برای شما آورده‌ایم:

  • تعادل را رعایت کنید
    ترکیبی از اهداف آسان و دشوار را انتخاب کنید. وقتی بتوانید اهداف ساده‌تر را به پایان برسانید، انگیزه شما برای تکمیل اهداف سخت‌تر زیاد می‌شود. شاید دوست داشته باشید خود را به چالش بکشید؛ اما دقت کنید که انتخاب همزمان اهداف ساده و دست‌یافتنی و هدف‌های سخت، می‌تواند تعهد داشتن به انجامشان و موفق شدن در دستیابی به آن‌ها را آسان‌تر کند.
  • ابتدا به سراغ هدف های مهم‌تر بروید
    به‌جای تعیین ده‌ها هدف، در نظر بگیرید که کدام اهداف برای شما مهم‌تر هستند و ابتدا آن‌ها را انجام دهید. این مسئله، باعث می‌شود روی هر یک از این موارد بهتر تمرکز کنید و شانس موفقیت خود را بالا ببرید.

اهداف در سال جدید

  • توجه همزمان به زندگی شخصی و شغلی
    در زمان تعیین اهداف شغلی، همیشه زندگی شخصی خود را در نظر بگیرید. زندگی شخصی و کاری شما از هم جدا نیستند. اهداف در سال جدید از جمله هدف‌های شغلی شما، ممکن است بر زندگی شخصی شما تأثیر بگذارند و بالعکس.
  •  اهدافی را انتخاب کنید که شما را شادتر کنند
    ایجاد اهداف در سال جدید که می‌توانند برای حرفه شما مفید باشند و در عین حال شادی شما را هم بیشتر کنند، بسیار خوب است. این هدف‌ها، به شما در برتری یافتن در بسیاری از زمینه‌های زندگی‌تان کمک می‌نمایند.

اهداف در سال جدید

  •  اهداف خود را به صورت مستمر بررسی کنید
    بررسی و ارزیابی اهداف در سال جدید، به شما این امکان را می‌دهد که میزان موفقیت خود را بسنجید و ببینید چه زمانی به بهبود دادن شرایط نیاز دارید تا بتوانید انگیزه خود را برای رسیدن به اهدافتان حفظ کرده و بیشتر کنید.

حتما بخوانید: تصمیمات سال نو و تاثیر آن بر بهبود سلامت روان

  • اهداف خود را بنویسید
    با نوشتن هدف‌ها و مشاهده دائمی آن‌ها، می‌توانید آن‌ها را به خاطر بسپارید و به انجام دادنشان متعهد می‌شوید.

اهداف در سال جدید

  •  در چند مرحله، به هدف‌های سخت برسید
    اگر مسیر رسیدن به هدفی دلهره‌آور به نظر می‌رسد، سعی کنید زمان بیشتری بگذارید و در چند مرحله، تلاش در رسیدن به آن داشته باشد. اینگونه، رسیدن به اهداف در سال جدید آسان‌تر می‌گردد.
    چه هدف‌هایی برای سال نو می‌توان داشت؟
    تعیین اهداف در سال جدید، با توجه به سن و سَبک زندگی هر فرد متفاوت است. هنگام انجام این کار، سعی کنید واقع‌بین باشید و دقت زیادی به خرج دهید. مسائل با اهمیت برای شغل و زندگی‌تان را مشخص کنید و اهدافی را تعیین کنید که می‌توانند به شما در انجام امور ضروری کمک کنند.

تعدادی از اهدافی که افراد با نو شدن سال برای خود تعیین می‌کنند، عبارتند از:

۱. مطالعه بیشتر

مطالعه، راهی عالی برای تقویت توان ذهن و یادگیری مسائل جدید است. خواندن، می‌تواند دایره لغات شما را افزایش و دانش شما را گسترش دهد. اگر مجموعه‌ای از کتاب‌ها را دارید که هنوز نخوانده‌اید، در برنامه روزانه خود زمانی را به مطالعه آن‌ها اختصاص دهید؛ حتی اگر کم باشد. اگر از خواندن کتاب لذت نمی‌برید، خود را می‌توانید محدود به خواندن مقاله یا روزنامه کنید.

۲. فاصله گرفتن از شبکه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی، ابزار ضروری برای برقراری ارتباط هستند؛ اما گاهی اوقات، دوری جستن از آن‌ها مفید است. این رسانه‌ها، می‌توانند حواس‌پرتی در حین کار را برایتان ایجاد کنند. همچنین می‌توانند بیشتر وقت آزاد شما را به خود اختصاص دهند؛ زمانی که ممکن است بخواهید به روش‌های دیگری سپری کنید. این شبکه‌ها، ممکن است به بروز دیدگاه‌های منفی در زندگی شما نیز منجر شوند.
۳. انجام امور داوطلبانه

داوطلب شدن، راهی عالی برای کسب تجربه‌های جدید در زندگی شماست. ممکن است از طریق انجام این کارها، دوستان جدیدی پیدا کنید. همچنین با ایجاد تغییرات مثبت در جامعه، می‌توانید بر رشد شخصی و حرفه‌ای خود تأثیر مثبت بگذارید. کارهای داوطلبانه، مهارت‌های کار گروهی شما را نیز تقویت می‌کند؛ این مسئله، می‌تواند کارفرماها را متقاعد به استخدام شما نماید.
۴. تمرین شکرگزاری

شکرگزاری، یک عادت خیلی خوب است و به شما این امکان را می‌دهد که به جای تمرکز بر مسائل منفی، روی مسائل خوب تمرکز کنید. با پذیرش این ذهنیت مثبت، می‌توانید قدردان مهارت‌ها و دستاوردهای فعلی خود باشید یا اهداف جدیدی را تعیین کنید.

اهداف در سال جدید
۵. اصلاح عادات خواب

برای رسیدن به اهداف در سال جدید خواب کافی و با کیفیت، تأثیر زیادی بر زندگی شما دارد و می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد و خلق و خوی شما را بهتر کند. حتما هر شب زودتر به رختخواب بروید تا موقعی که به زمان خواب مورد نظرتان برسید. این روال را حفظ کنید. مواردی که باعث مختل شدن خواب شما می‌شوند مانند تماشای تلویزیون و یا مصرف چای و قهوه در شب را حذف کنید.

اهداف در سال جدید
۶. داشتن برنامه تغذیه مناسب

برای رسیدن به اهداف در سال جدید غذاهایی که مصرف می‌کنید، نقش زیادی در خلق و خو و عملکرد شما دارند. در طول روز، مواد مغذی کافی برای حفظ انرژی و افزایش بهره‌وری خود دریافت کنید. ممکن است وسوسه شوید که صبحانه نخورید و به جای آن بخوابید یا برای اتمام یک پروژه از زمان ناهار بزنید؛ این اشتباه را نکنید. وقت گذاشتن برای این وعده‌های غذایی، منجر به افزایش انرژی و تمرکز در طول روز می‌شود. در صورت عادت به نوشیدن چای و قهوه، سعی کنید به جای لیوان دوم این نوشیدنی‌ها آب بنوشید.

اهداف در سال جدید
۷. افزایش ارتباطات مفید

برقراری ارتباط، یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها در زندگی شخصی و کاری است. حتی اگر در حال حاضر در این مورد خوب هستید، سعی کنید به تقویت این مهارت‌ها بپردازید. از خودتان سؤال کنید که چقدر خوب به حرف‌های همکارانتان گوش می‌دهید و چقدر مردم به تلاش شما برای ایجاد ارتباط کلامی و یا از طریق ارسال پیام پاسخ می‌دهند. برای رسیدن به اهداف در سال جدید برنامه‌ریزی کنید و روی حوزه‌های ارتباطی که می‌خواهید تقویت شوند، کار کنید.
۸. مرتب نگه داشتن محیط کار و زندگی

چه در خانه باشید و چه در محل کار، مرتب نگه داشتن محیط اطراف در از بین رفتن استرس و تمرکز بهتر بر روی وظایف به شما کمک می‌کند. هر روز یا هر هفته یکبار، زمان خاصی را برای مرتب کردن محیط کار و خانه خود تعیین کنید. این کار کمک زیادی به رسیدن به اهداف در سال جدید میکند.
۹. یادگیری

چه در حال تحصیل باشید و چه فارغ التحصیل شده باشید، یادگیری یک فرآیند ثابت است. سعی کنید در مورد مسائلی که به آن‌ها علاقه دارید یا مسائلی که ممکن است برای شغل شما مفید باشند، بیاموزید. شما می‌توانید در کلاس‌های مختلف شرکت کنید و یا مقاله بخوانید. یاد گرفتن، به گسترش سطح دانش شما کمک کرده و حتی ممکن است منجر به کشف استعداد یا علاقه جدید در شما شود و به رسیدن اهداف در سال جدید کمک کند.

۱۰. تصمیم‌گیری برای مسائل مالی

ارزیابی مجدد و منظم وضع مالی و تعیین بودجه برای سال جدید، مشخص می‌کند که چه چیزی از بودجه قبلی شما کارآمد بوده و چه چیزی کارساز نبوده است. از این رو، قادر به تعیین بودجه مناسب هستید تا بتوانید تاکتیک‌های جدیدی را برای موفقیت اجرا کنید. توجه به میزان بودجه‌تان، به شما در رسیدن به اهداف مالی‌تان کمک می‌کند و باعث می‌شود بتوانید اهداف در سال جدید را با یک برنامه پس انداز توسعه‌یافته شروع کنید.

اهداف در سال جدید
۱۱. پیدا کردن سرگرمی‌های جدید

برای رسیدن به اهداف در سال جدید، زمانی را به استراحت و کسب احساس رضایت بیشتر در زندگی شخصی خود اختصاص دهید. به انجام یک سرگرمی لذت‌بخش قدیمی مشغول شوید یا به دنبال سرگرمی جدید باشید. سرگرمی شما هر چه باشد (پختن، بافندگی، نقاشی و یا کیک بوکسینگ)، مطمئنا یک هدف ارزشمند برای سال جدید است.
۱۲. مدیریت بهتر زمان

برای دستیابی به اهداف در سال جدید بهبود مهارت‌های مدیریت زمان، هم برای طی کردن مسیر شغلی شما مفید است و هم در زندگی شخصی‌تان. سعی کنید آلارم بیدارباش خود را زودتر از موعد تنظیم کنید تا قبل از قرار ملاقات‌ها یا جلسات مهم زمان بیشتری به آماده شدن خود اختصاص دهید. همچنین سعی کنید زمان خود را در طول روز بهتر مدیریت کنید. به عنوان مثال اگر تعداد زیادی کار برای انجام دادن در طول روز دارید، سعی کنید روز خود را به بخش‌های زمانی کوچکتر تقسیم کنید و مقدار مشخصی از کار موردنظرتان را در هر بخش به انجام برسانید. این مسئله، انجام هر کار را به صورت جداگانه آسان‌تر می‌کند.

اهداف در سال جدید

حتما بخوانید: همه چیز در مورد اهمال کاری

۱۳. به روز کردن رزومه کاری و تحصیلی

برای رسیدن به اهداف در سال جدید مهارت‌های جدیدی که یاد می‌گیرید را همیشه در رزومه کاری و تحصیلی خود بنویسید. همیشه یک نسخه از روزمه خود را دم دست داشته باشید. بنابراین وقتی نیاز دارید ک تغییراتی در آن انجام دهید، لازم نیست خیلی دنبالش بگردید. اگر پروفایل خود در لینکدین یا سایر شبکه‌های اجتماعی حرفه‎ای را هم به روز کنید، عالی می‌شود.
۱۴. مراقبت بهتر از بدن

به منظور دستیابی به اهداف در سال جدید و جلوگیری از فرسودگی و خستگی، زمانی را برای رسیدگی به خود در نظر داشته باشید. یک روال منظم برای مراقبت از بدنتان داشته باشید. مثلا سعی کنید به یک روتین مراقبت از پوست وفادار بمانید، مدیتیشن انجام دهید یا حتی زمانی را به تماشای یک فیلم اختصاص دهید.و غیره.

اهداف در سال جدید

سخن پایانی

تصمیم گیری برای تعیین اهداف در سال جدید، یکی از اساسی‌ترین و قدرتمندترین تکنیک‌های توسعه فردی است. با توجه به چالش‌های افراد در زمان تعیین و انتخاب هدف‌ها، کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌تواند راهگشای شما باشد. در کلینیک روانشناسی نیک مایند، شما می‌توانید با دریافت مشاوره حرفه‌ای به سختی‌های این مسیر پایان دهید و موفقیت تضمینی داشته باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها