کلینیک روانشناسی نیک مایند

تصمیمات سال نو و تاثیر آن‌ها بر بهبود سلامت روان

با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی، بیشتر ما فکر می‌کنیم، بالاخره یک سال پر چالش را به پایان رسانده‌ایم و وقت خداحافظی با آن رسیده است؛ اینجاست که وسوسه تصمیم‌گیری و تصمیمات سال نو به سراغمان می‌آید. گاهی کمک گرفتن از مشاوره فردی ضروری است زیرا تصمیمات سال نو، ابزاری برای رشد هستند و بسیاری از افراد، آن‌ها را به منزله فرصت جدید برای انجام کارهای متفاوت از سال قبل می‌بینند.

بی‌شک ۹۰ درصد از افراد تمایل دارند تغییرات مثبت و تاثیرگذاری در زندگی خود ایجاد کنند، اما گاهی در انجام آن‌ها ناموفق هستند. مطالعات نشان می‌دهند که درصد کمی از افرادی که  تصمیمات سال نو می‌گیرند، در راه رسیدن به آن‌ها ثابت قدم می‌مانند و به آن‌ها جامه عمل می‌پوشانند. تعیین هدف و تصمیم‌گیری برای سال پیش رو، راهی مثبت برای خودسازی است؛ به شرطی که سلامت و رفاه روانی را ارتقا دهند و انگیزه‌ای برای ادامه کار در افراد ایجاد ‌کنند. خودسازی در سال جدید، فواید زیادی برای سلامت روحی و جسمی شما دارد.

اغلب اوقات، ما اهدافی دشوار را برای خود تعیین می‌کنیم و وقتی به آن‌ها نمی‌رسیم، احساس شکست خوردن داریم. این موضوع، در نهایت عزت نفس ما را کاهش می‌دهد و می‌تواند باعث بروز استرس و اضطراب شود و بر سلامت روان ما تأثیر طولانی‌مدت بگذارد. لذا اهداف و  تصمیمات سال نو باید قابل مدیریت باشند. به طور مثال اگر می‌خواهید وزن کم کنید، هدفتان کم کردن ۱۰ کیلو وزن در یک ماه نباشد. برنامه‌تان این باشد که هفته ای ۱ الی ۱.۵ کیلو کاهش وزن داشته باشید. این وزن کم کردن تدریجی، انگیزه شما را در رسیدن به وزن مطلوب افزایش می‌دهد.

در راه رسیدن به تصمیمات سال نو و سلامت روان، چه کار باید کرد؟

راهکارهایی وجود دارند که به شما در مسیر حفظ و بهتر کردن سلامت روان  و تصمیمات سال نو کمک می‌کنند. استراتژی‌هایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، در راه رسیدن به این هدف شما را یاری خواهند داد.

  •  زمانی را برای مراقبت از خود اختصاص دهید. در تصمیمات سال نو فهرستی از فعالیت هایی که شما را خوشحال می‌کنند، تهیه کنید و آن‌ها را به عنوان بخشی از برنامه روزانه یا هفتگی خود در نظر بگیرید. گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم و سریال، پیاده روی در فضای باز و یا وقت گذراندن با اعضای خانواده و دوستان، جزئی از این فعالیت‌ها هستند. انجام کار دلخواه به مدت فقط ۱۵ دقیقه و بدون حواس پرتی، به اندازه کافی شما را با نشاط کرده و به سلامت روح و جسم شما کمک می‌کند.

تصمیمات سال نو

  •  با خودتان مهربان باشید . تغییرو رسیدن به تصمیمات سال نو سخت و زمان‌بر است. اگر اشتباهی کردید، خود را سرزنش نکنید. اشتباهتان را بپذیرید و تلاشتان را بیشتر کنید. هرگر احساسات خود را سرکوب نکنید. به خود القا کنید که شما باید بهترین خودتان باشید، نه بهترین از نظر کل مردم دنیا. رواج فرهنگ رقابت در جوامع مختلف، باعث می‌شود فکر کنیم نباید هرگز شکست بخوریم و از کسی عقب بمانیم. بدین ترتیب اگر در کاری موفق نشویم، خودمان را تنبیه می‌کنیم و در نهایت بیشتر به خودمان آسیب می‌زنیم. شاید نگاه به زندگی روزانه بلاگرها در شبکه‌های اجتماعی، این حس را به شما منتقل کند که به اندازه کافی تلاش نکرده‌اید تا زندگی موفقی داشته باشید و سرخورده شوید؛ اما توجه داشته باشید که شما از واقعیت‌های زندگی آن‌ها اطلاعی ندارید. زندگی هیچکس، نمی‌تواند بدون مشکل باشد و منطقی نیست که با دیدن یک ویدیو کوتاه یا تصویر از زندگی بقیه، خود را با آن‌ها مقایسه کنید. این مقایسه‌های غیرعقلانی، ممکن است ما را بیشتر به سمت شکست سوق دهد تا موفقیت.
  •  خواب خوب را در اولویت قرار دهید . تحقیقات نشان داده‌اند که خواب خوب و سلامت روان با هم مرتبط هستند. تقریباً ۶۵ تا ۹۰ درصد از افراد مبتلا به افسردگی حاد، مشکل خواب را نیز تجربه می‌کنند. در سال نو، سعی کنید هر شب کمی زودتر بخوابید و به بدنتان استراحت لازم را بدهید.

تصمیمات سال نو

  •   از تغییر نترسید
    اگرچه تغییر می‌تواند ترسناک باشد، اما منجر به ایجاد فرصت‌های جدید و شگفت‌انگیز می‌شود. پذیرش تغییر به جای ترس از آن، به شما در داشتن زندگی هیجان انگیزتر و استرس کمتر کمک می‌کند.

حتما بخوانید: هفت نکته کلیدی برای رسیدن به اهداف در سال جدید
 

  • خیلی به صفحه‌های نمایش نگاه نکنید
    زمان استفاده از لوازم دارای صفحه نمایش مانند موبایل و لپ‌تاپ را کاهش دهید. استفاده زیاد از آن‌ها بر کیفیت خواب و خلق و خوی شما تأثیر می‌گذارد و حتی منجر به احساس افسردگی و اضطراب می‌شود.
     
  • درباره سلامت روان بیشتر بدانید
    یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود سلامت روان و رسیدن به تصمیمات سال نو داشتن درک درست از آن است. مجله‌ها، کتاب‌ها و منابع آنلاین زیادی در دسترس هستند و اطلاعاتی در مورد شرایط این موضوع ارائه می‌دهند. شرکت در دوره‌های آموزشی مربوط به این مسئله هم مفید است. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت سلامت روان خود، با متخصص صحبت کنید.
     
  • ورزش کنید
    ورزش منظم می‌تواند به کاهش استرس، افزایش عزت نفس، بهبود خواب و کاهش افسردگی و اضطرابت و دستیابی به تصمیمات سال نو کمک کند.

 

تصمیمات سال نو

 

  •   نوشیدن آب را فراموش نکنید
    کم آبی بدن، باعث سردرد و بی قراری و خستگی می‌شود. برای مبارزه با کم آبی، مطمئن شوید که هر روز آب کافی بنوشید تا از نظر روحی و جسمی سالم بمانید.

تصمیمات سال نو

  • محیط اطراف را پاکسازی کنید
    یک راه عالی برای شروع سال جدید، پاکیزه نگه داشتن و تمیز کردن محیط اطراف است. وسایل و لوازم سالم و بلااستفاده را جمع آوری کنید و آن‌ها را به یک موسسه خیریه اهدا کنید تا هم به نیازمندان کمک کرده باشید و هم فضای خالی بیشتری را در خانه یا محل کارتان ایجاد کنید. وسایل و لوازم آسیب دیده را هم یا تعمیر کنید یا دور بیندازید.
  •   داوطلب شوید
    به غیر از کمک مالی و اهدای وسایل و لوازم بدون استفاده به نیازمندها، می‌توانید وقت خود را هم صرف کارهای خیر و اجتماعی کنید. صرف وقت به جهت انجام این امور، می‌تواند بسیار مفید باشد. انجام کار داوطلبانه، یک راه عالی برای داشتن احساس خوب و حفظ سلامت روح و جسم است
  • مدیتیشن و ذهن آگاهی را امتحان کنید

انجام تمرینات ذهن آگاهی و مدیتیشن در  تصمیمات سال نو مزایایی دارند از جمله: بهبود سلامت کلی بدن، کاهش استرس و اضطراب، بهبود فشار خون و حتی کاهش میل به سیگار کشیدن.

تصمیمات سال نو

  •   شکرگزار باشید
    قدردانی از نعمت های خوبی که در زندگی دارید، دیدگاه کلی شما را از منفی به مثبت تغییر داده و سلامت روان شما را در تصمیمات سال نو بهبود می‌بخشد.

 

تصمیمات سال نو

  •   میزان پیشرفت خود را بررسی کنید
    به سالی که گذشت، نگاه کنید و روند پیشرفتی که داشته‌اید را ببینید. به موفقیت‌های خود فکر کنید و بدین ترتیب، انگیزه حرکت در مسیر درست را در خود تقویت نمایید. بدانید که هیچ چیز یک‌شبه تغییر نمی‌کند. پس همیشه سعی کنید به جای کمال‌گرایی، پیشرفت را در اولویت بگذارید. برای پیشرفت‌هایی که به دست آورده‌اید، به خود پاداش دهید. این رویکرد، می‌تواند دید مثبت و واقع‌بینانه را در شما تقویت کند و منجر به بهبود سلامت روان و موفقیت در مسیر تحقق بخشیدن به تصمیمات سال نو گردد. یک دفتر خاطرات بخرید و احساسات خود را در مورد پیشرفت‌هایتان و موانع سر راه رسیدن به اهداف و عملی کردن تصمیم‌ها را در آن بنویسید تا راهگشای شما برای سال بعد باشند.
     
  • «نه» گفتن را یاد بگیرید
    «نه» گفتن، یک مهارت مهم است. در تصمیمات سال نو با یادگیری آن می‌توانید هر زمان که آمادگی انجام کاری برای کسی نداشتید، از این کار امتناع بورزید و از زمان خود برای انجام کارهایی استفاده کنید که از آن‌ها لذت می برید.

تصمیمات سال نو

  •  کمک و حمایت دیگران را با آغوش باز پذیرا باشید
    اگر در خانواده و یا بین دوستان خود کسی را دارید که حامی و مشوق شماست، تبریک می‌گویم. روی حمایت‌های او حساب کنید. دستیابی به اهداف و تصمیمات سال نو وقتی با تشویق و روحیه دادن دیگران همراه شود، آسان‌تر است. حتی می‌توانید پیوستن به گروه‌هایی با اهداف مشابه را در نظر بگیرید و بدینوسیله، با افرادی ارتباط برقرار کنید که هدفشان با شما مشترک است و مشوق خوبی برایتان می‌توانند باشند. درخواست کمک از دیگران در مواقع نیاز، میزان استرس شما را در هنگام انجام کارهای بزرگ کاهش می‌دهد.
     
  • به سفر بروید
    سفر کردن و تغییر محیط، به بهبود وضعیت سلامت روان شما کمک می‌کند. دیدن مناظر جدید و آشنایی با دیگر فرهنگ‌ها، استرس و تنش را از شما دور می‌کند.   

تصمیمات سال نو

  • تاریخ تعیین هدف و تصمیم‌گیری را عوض کنید
    برای برخی از افراد سخت است که  تصمیمات سال نو و اهداف تازه را در آغاز سال نو تعیین کنند. مشکلی نیست؛ می‌توان تاریخ دیگری برای این کار مشخص کرد. مثلا اتخاذ تصمیم جدید و هدف‌گذاری را موکول به زمان شروع مدارس در مهر ماه می‌توان کرد. اتخاذ تصمیم‌های جدید، تعیین اهداف تازه و در نهایت مراقبت از سلامت روان، فقط معطوف به تعطیلات نیست. تغییر در هر مقطعی از سال که باشد، بهانه‌ای عالی برای امتحان کردن کارهای جدید و کسب موفقیت است.

حتما بخوانید: همه چیز در مورد اهمال کاری
سخن پایانی
مهم نیست که تصمیمات سال نو و اهداف شما برای سال ۱۴۰۳ بزرگ هستند یا کوچک؛ به یاد داشته باشید که شما برای آسایش بیشتر داشتن و پیشرفت کردن، اقدام به تعیین آن‌ها می‌کنید. این را هم بدانید که در این مسیر تنها نیستید. هر موقع که حس کردید به کمک یک فرد متخصص بهتر قادر به تعیین هدف و اتخاذ تصمیم برای سال جدید می‌باشید، با مشاوران کلینیک روانشناسی نیک مایند ارتباط برقرار کنید تا بتوانید با دریافت مشاوره حرفه‌ای به سختی‌های این مسیر پایان دهید و موفقیت تضمینی داشته باشید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها