کلینیک روانشناسی نیک مایند

همسر مناسب چه کسی است؟

اگر بخواهیم نگاه واقع‌بینانه‌ای به مقوله‌ی ازدواج داشته باشیم باید بگوییم هیچ‌ آدم کاملی وجود ندارد. یعنی هرگز نمی‌توانید فردی را پیدا کنید که عاری از هرگونه عیب و نقصی باشد. نکته‌ی حائز اهمیت این است که در وهله‌ی اول تکلیفتان را با خودتان مشخص کنید و ببینید واقعا به دنبال یافتن چه آدمی هستید؟ گاهی نیاز است با کمک یک مشاور پیش از ازدواج معیارهای مهم خود برای ازدواج را کشف کنیم.

آنچه اهمیت دارد انتظارات و معیارهای ذهنی شما برای انتخاب همسر است که این مهم محقق نمی‌شود مگر با شناخت دقیق خودتان. فراموش نکنید اگر به دنبال ازدواج با یک فرد ایده‌آل هستید در ابتدا باید خودتان یک فرد ایده‌آل باشید. در این مقاله از مجله روانشناختی نیک مایند تلاش کردیم به بررسی مهمترین ویژگی‌های یک همسر مناسب بپردازیم.

ویژگی‌های همسر مناسب

همسر مناسب کیست؟ چه خصوصیاتی دارد؟ احتمالا در پاسخ به این سؤال با خود می‌گویید که او فردی حامی است و به همسرش احترام می‌گذارد. همسران خوب به علایق یکدیگر اهمیت داده و باهم قرارهای عاشقانه می‌گذارند. شما با شناخت کافی و داشتن معیارهای درست و منطقی و کمک گرفتن از مشاوران خبره به‌ احتمال بسیار زیاد موفق به انتخاب درست و ساختن زندگی مشترک سالم خواهید شد.

شما با انتخاب همسر خوب، راه سعادت خانواده‌تان را هموار می‌کنید. زیرا اگر فردی بتواند برای شما همسر مناسبی باشد در آینده نیز پدر یا مادر خوبی برای فرزندانتان خواهد شد. پس بهتر است پیش از ازدواج بسیار دقیق و سخت‌گیر باشید. همسر مناسب، فردی است که با توجه به نیازها، ارزش‌ها و اهداف شخصی، بهترین گزینه برای شخصی است که به دنبال یک رابطه عاطفی و پایدار می‌باشد. در زیر به برخی از ویژگی‌های همسر مناسب اشاره کردیم. 

خود شناسی

لازمه یک انتخاب صحیح در یک ازدواج برای هر فردی، رسیدن به خودشناسی است. در “خودشناسی”، افراد به شناخت ملاک‌های ازدواج و انتظارات خود از همسر آینده شان، می‌رسند. ازدواج بدون خودشناسی و درک صحیحی از علایق و خواسته‌ها می‌تواند موجب شروع یک زندگی ناموفق بوده و نتیجه آن نابودی و یا تحمل یک زندگی سخت است. شما برای داشتن یک ازدواج موفق باید به طور دقیق خواسته‌های خود را بدانید، باید بتوانید به خودتان عشق بورزید و خواسته‌هایتان برایتان مهم باشد و بعد از آن بتوانید شخص دیگری را دوست داشته باشید و به عنوان همسر انتخاب کنید.

بسیاری از افراد بعد از ازدواج پشیمان می‌شوند زیرا تازه به این نتیجه می‌رسند که کاش قبل از ازدواج به خودشناسی اهمیت می‌دادند و خواسته‌های خود را به درستی می‌دانستند تا همسر مناسب تری را انتخاب می‌کردند. در واقع اهمیت خودشناسی در ازدواج باعث می‌شود شما ابتدا خود و سپس طرف مقابلتان را به درستی شناخته و درک کنید و به طبع آن انتخاب درستی داشته باشد.  

در یک کلام اگر بخواهیم به پرسش‌های:

  • همسر مناسب من کیست پاسخ دهیم باید بگوییم که خود شما چه کسی هستید؟
  • در چه سطحی از شناخت خود قرار دارید؟
  • آیا از  ویژگی‌های شخصیتی خود آگاه هستید؟
  • اولویت‌های شخص شما برای ازدواج کدام است؟
  • چه توقعاتی از همسر آینده خود دارید؟
  • تحمل چه رفتارهایی برای شما سخت است؟

 قابل اعتماد و صادق است

صداقت یکی از مهمترین ویژگی‌های یک همسر مناسب است. همسر خوب یعنی کسی که ارزش صداقت را در زندگی مشترک بداند و درک کند که هر اتفاقی که بیفتد بیان صداقت مهمتر از هر چیزی است. هیچ چیز به اندازه پنهان کاری و دروغ گویی در یک رابطه نمی‌تواند اثر مخرب داشته باشد. حتی در شرایطی که می‌دانید صداقت باعث می‌شود که شخص مقابل از دست شما دلخور شود و یا زندگی مشترک شما را تحت تأثیر قرار دهد باید راستگویی را مد نظر داشته باشید.

صداقت بخش مهمی از هر رابطه است، صداقت فقط گفتن حقیقت نیست. یک همسر خوب به همسرش نه آنچه را که او می‌خواهد بشنود، بلکه آنچه را که او باید بشنود می‌گوید. او هرگز دروغ نمی‌گوید تا همسرش احساس بهتری کند، اما مراقب است که احساسات او را جریحه‌دار نکند. اگر ببیند چیزی اشتباه است، به او می‌گوید، حتی اگر در کوتاه‌مدت او را ناراحت کند، زیرا در درازمدت خوشحال‌تر خواهد بود. وقتی فرد در مورد احساسات و افکار خود صادق باشد، قابل اعتمادتر و بالغ تر از کسی است که این چیزها را با شریک زندگی خود در میان نمی‌گذارد. 

همسر مناسب

دوست شما است

یک همسر ایده آل بیش از هر چیز بهترین دوست و رفیق همسرش است. دوستی که بتواند با او درد و دل کند. خجالت نکشد و نگران سرزنش از سوی او نباشد. همیشه دوست دارد شما به هدفتان برسید و در این راه به شما کمک می‌کند. او درباره هدف‌هایش با شما صحبت می‌کند و از هدف‌های شما آگاه است و از هیچ تلاشی برای تبدیل خودش و شما به آدم بهتری دریغ نمی‌کند.

همسر مناسب

مستقل است

یکی از ویژگی‌های بارز یک همسر خوب، مستقل بودن اوست. ممکن است فکر کنید عدم وابستگی بین همسران می‌تواند به سردی رابطه بین آن‌ها منجر شود و آن‌ها را از یکدیگر دور کند. اما وقتی کسی در واقعیت، استقلال شما را می‌پذیرد، نشانگر دوست‌داشتن واقعی اوست و نشان می‌دهد که او شما را بر اساس حس درونی خود و نه بر اساس نیازهایش انتخاب کرده است. در واقع، مستقل بودن همسر شما نشان از احترام و اعتماد به شما است و رابطه شما را تقویت می‌کند.

مهربان است  

همسر مهربان، فردی است که همیشه با  احترام و محبت رفتار می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که شما در رابطه با همسرتان احساس رضایت  داشته باشید و رابطه شما پایدارتر شود. مهرورزی ویژگی است که بسیاری از افراد در شریک زندگی خود می‌خواهند. مهربانی و محبت همیشه مترادف با رابطه جنسی نیست. رابطه جنسی با همسر می‌تواند چیز شگفت انگیزی باشد، اما لزوماً چیزی نیست که او را به بهترین دوست و مورد اعتماد همسرش تبدیل کند. یک همسر خوب باید بتواند بدون توسل به رابطه جنسی محبت نشان دهد. فردی که به همسرش محبت نشان می‌دهد و مهربان است مزایای زیادی دارد:

  • وقتی در کنارش باشد احساس امنیت و آرامش خواهد کرد.
  • او باعث می‌شود که او به عنوان یک فرد احساس عشق و ارزش کند.
  • او می‌تواند در مورد هر مشکل یا سؤالی که ممکن است در رابطه آنها ایجاد شود به او کمک کند (حتی اگر آنها پاسخی نداشته باشند).
  • او کسی را دارد که می‌تواند به او اعتماد کند .

    راه های مختلفی برای نشان دادن محبت و مهربانی وجود دارد. گاهی یک آغوش ساده کافیست! و گاهی اوقات  کلمات “دوستت دارم” یا “تو زیبا هستی”.

بخشنده است

یک همسر مناسب همسرش را به خاطر اشتباهاتی که مرتکب شده می‌بخشد و از او کینه‌ای ندارد. او می‌داند که زندگی پر از اشتباه است، هیچ کس کامل نیست و همه گاهی اوقات اشتباه می‌کنند. بعلاوه، یک همسر مناسب از خرد خود استفاده می‌کند تا همسرش را در زمان اشتباهی که مرتکب می‌شود ببخشد، نه اینکه  عصبانی شود یا او را با خودداری از محبت یا به روشی دیگر تنبیه کند.

 فعالانه در سرگرمی‌های همسرش شرکت می‌کند 
یک همسر مناسب  فعالانه در سرگرمی‌ها و فعالیت‌های همسرش شرکت می‌کند و همیشه مایل است به او کمک کند. او کسی است که به همسرش کمک می‌کند اتاق خواب را رنگ کند. او آنجاست که فقط برای نگه داشتن نردبان یا باز کردن قوطی‌های رنگ به او کمک کند. او می‌داند که حمایت از سرگرمی‌ها و علایق همسرش به معنای حمایت از ازدواج اوست – و بالعکس.

همسر مناسب

همسر مناسب برای شما وقت می‌گذارد 

همسر مناسب برای شما وقت می‌گذارد، حتی اگر فقط یک آخر هفته یا یک ساعت بعد از کار باشد. او فقط نمی‌خواهد او را در پایان روز که از سر کار به خانه می‌آید ببیند و بگوید: “هی عزیزم، من خانه هستم.” او می‌خواهد صبح که از خواب بیدار می‌شود او را ببیند و به او بگوید: «صبح بخیر عزیزم» یا «دوستت دارم». و بعد می‌خواهد او را در شب ببیند که هر دو از سر کار به خانه بر می‌گردند و می‌گویند: “روزت چطور بود؟”وقتی شریک عاطفیتان برای شما وقت می‌گذارد، نشان می‌دهد که او شما را دوست دارد و به شما اهمیت می‌دهد. این نشان می‌دهد که شما برای او مهم هستید.  

صبور است

صبر یکی از مهمترین ویژگی‌های یک همسر مناسب است. همسر صبور، فردی است که در همه شرایط  شما را حمایت می‌کند و در مواجهه با مشکلات، با شما همراهی می‌کند. با یک همسر صبور، شما می‌توانید در راه رسیدن به اهدافتان با موفقیت بیشتری پیش بروید. همسر مناسب می‌داند که چگونه بدون عصبانی شدن یا شکایت از همسرش، خیلی چیزها را تحمل کند.

او می‌داند که همسرش مشکلات خاص خود  را دارد  از او نمی‌خواهد کاری را انجام دهد که نمی‌تواند انجام دهد یا باعث می‌شود که او نسبت به خواسته‌هایش احساس بدی داشته باشد. یک همسر صبور اجازه می‌دهد که همسرش اشتباه کند، اما او را به خاطر اشتباهاتش محکوم نمی‌کند. وقتی همسرش شغلش را از دست می‌دهد یا وقتی متوجه می‌شود بیمار است همیشه در کنار همسرش خواهد بود. اینها تنها چند نمونه از کارهایی است که یک همسر مناسب باید انجام دهد تا بتواند به عنوان زن و شوهر رابطه ای شاد داشته باشد.

نسبت به رابطه با شما متعهد است

یکی از ویژگی‌های  همسر مناسب، وفاداری و خیانت نکردن است. همسر ایده آل به خاطر ارزشی که برای شما قائل است و تعهدی که به رابطه دارد، به شما خیانت نمی‌کند.

همسر مناسب شما را همان‌طور که هستید می‌پذیرد 
این یک ویژگی مهم است زیرا به قوی‌تر شدن ازدواج کمک می‌کند. یک  همسر مناسب می‌داند که همسرش کامل نیست و او هرگز کامل نخواهد بود. او همسرش را آن‌طور که هست می‌پذیرد و تلاشی برای تغییرش نمی‌کند. این بدان معناست که او می‌داند که همسرش یک کپی از او نیست و انتظاری هم از او ندارد. در عوض، او از تفاوت‌های بین آنها قدردانی می‌کند و تشخیص می‌دهد که آنها مکمل یکدیگر هستند. او همچنین می‌داند که همسرش نیازهای متفاوتی نسبت به او دارد و زمان می‌گذارد تا با این نیازها آشنا شود تا بتواند آنها را برآورده کند. 

اهداف مشترکی دارید

هماهنگی یکی از مهمترین ویژگی‌های یک همسر مناسب است. همسر هماهنگ، فردی است که با شما در رابطه با اهداف و نیازهای شما هماهنگ است. این ویژگی باعث می‌شود که رابطه شما با همسرتان پایدارتر  باشد. ازدواج‌ها موفق نمی‌شوند. زیرا دو نفر اهداف و مسیر متفاوتی از یکدیگر دارند. بهتر است از همان ابتدا در مورد اهداف  که برای زندگی مشترکتان دارید، صحبت کنید. برای مثال اگر شریک زندگی شما آدم بلندپروازی باشد و کارش را اولویت اول و آخر زندگی‌اش بداند. اما شما به دنبال آرامش باشید و خانواده اولویت شما باشد قطعا به مشکل بر خواهید خورد.  

شما را درک می‌کند و حامی است

قابلیت درک یکی از مهمترین ویژگی‌های یک همسر مناسب است. همسری که توانایی درک شما را دارد، فردی است که شما را در شرایط مختلف همراهی می‌کند و درک خوبی از نیازهای شما دارد. یک همسر مناسب اهل درک است و علایق همسرش را می‌شناسد و می‌داند همسرش در چه شرایطی حال خوب و در چه موقعیتی حال بدی دارد و سعی می‌کند مراقب او باشد. یک همسر مناسب حامی است. قطعا زندگی مشترک فراز و نشیب های زیادی دارد و مجموعه‌ای از شادی‌ها و غم‌ها است.

فرد مناسب این اطمینان را به همسرش می‌دهد که در شرایط سخت می‌تواند روی کمک او حساب کند. یک همسر خوب درک می‌کند که همسرش مشکلات، نگرانی‌ها و احساسات خود را دارد و آنقدر به او احترام می‌گذارد که به او اجازه دهد خودش باشد. همچنین، او انتظار ندارد همسرش کامل باشد یا همیشه همه چیز را درست انجام دهد. یک همسر خوب از همسرش در هر کاری حمایت می‌کند. علاوه بر این، او همچنین از رویاها و خواسته‌های همسرش، صرف نظر از اینکه چقدر بزرگ یا کوچک به نظر می‌رسند، حمایت می‌کند. او را تشویق می‌کند که آنها را دنبال کند، حتی اگر برای رسیدن به آنها مجبور باشد سخت‌تر کار کند یا ریسک کند. او همچنین از نظر عاطفی از شما حمایت می‌کند، زمانی که همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود، دانستن اینکه چه کسی با توجه و محبت کامل در کنار ما است می‌تواند بسیار دلگرم کننده باشد.

همسر مناسب رفتار  دلگرم کننده دارد
یک همسر مناسب می‌داند که کلمات تشویق کننده و انگیزه دهنده نه تنها خوب، بلکه مهم هستند. او می‌داند که همسرش باید از او بشنود که کارش را خوب انجام می‌دهد. او می‌داند که اگر به او نگوید که دارد کار خوبی انجام می‌دهد، هیچ کس دیگری هم این کار را نخواهد کرد و بنابراین او تمرین می‌کند که چیزهایی را که باید بشنود به او بگوید: “امروز زیبا به نظر می آیی.” “شب دیشب در آشپزی خیلی عالی کار کردی.” “من به شما افتخار می‌کنم که به رژیم غذایی خود پایبند هستید.”

وقتی دیگران را تشویق می‌کنیم، اعتماد به نفس آنها را افزایش می‌دهیم و باعث می‌شویم که آنها احساس کنند که دوستش دارند – و وقتی این کار را به طور منظم با شریک زندگی خود انجام می‌دهیم، می‌توانیم به او کمک کنیم تا در تمام جنبه‌های زندگی خود احساس قدرت و تشویق کند. یک همسر مناسب شما را در موقعیت‌های مختلف تشویق می‌کند به شما انگیزه می‌دهد.

یک  همسر مناسب حواسش به شما هست
این یکی از مهمترین خصوصیاتی است که یک همسر مناسب  می‌تواند داشته باشد. یک همسر مناسب همیشه به نیازها و خواسته‌های همسرش توجه دارد. او همچنین وقت می‌گذارد تا به او گوش دهد و بدون توجه به هر اتفاقی در کنار او باشد. یکی از بزرگترین مزایای یک  همسر مراقب این است که به حفظ رابطه در همه زمینه‌ها کمک می‌کند: عاطفی، روحی، ذهنی و جسمی.  او هر کاری که می‌تواند انجام می‌دهد تا عشق خود را به همسرش نشان دهد و در مواقعی که او بیش از همه به او نیاز دارد، در کنارش هست.

یک  همسر مناسب دیدگاه مثبتی به زندگی دارد
 همسری که در مواجهه با چالش‌ها مثبت اندیش باشد، دارایی ارزشمندی برای خانواده و خودش است. او می‌تواند با اعتماد به نفس با چالش‌ها روبرو شود و در صورت نیاز به دیگران کمک کند. چنین فردی نگرش مثبتی دارد که در طول زندگی به او کمک می‌کند. او همچنین به احتمال زیاد در هر کاری که انجام می‌دهد موفق می‌شود زیرا به راحتی تسلیم نمی‌شود. همسری که نگرش مثبت به زندگی دارد، روابط بهتری با همسر، فرزندان، والدین و دوستانش نیز خواهد داشت. این افراد در کنار او احساس راحتی می‌کنند زیرا او خوش‌بین و مشتاق است. نگرش مثبت زندگی خانوادگی شادی را ایجاد می‌کند و این همان چیزی است که اکثر مردم هنگام ازدواج برای آن تلاش می‌کنند.

 انعطاف‌پذیر است

انعطاف‌پذیری یکی از مهمترین ویژگی‌های یک همسر مناسب است. همسری که انعطاف‌پذیری دارد، فردی است که در مواجهه با تغییرات و شرایط مختلف، با شما همراهی می‌کند و به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می‌کند. یکی از شرایط مهم برای یک همسر مناسب، انعطاف‌پذیری او نسبت به نظرات و خواسته‌های شما است. در برخی مواقع ممکن است در یک مسئله خاص اختلاف نظر و سلیقه وجود داشته باشد.

اگر همسر شما انعطاف‌پذیر نباشد و همیشه تمایل داشته باشد نظر خود را به شما تحمیل کند و شما را نادیده بگیرد، در طول زمان ممکن است در هر مسئله‌ای با یکدیگر به جر و بحث بیفتید و به سرعت از این وضعیت خسته شوید. در این شرایط، اهمیت انعطاف‌پذیری و احترام به دیدگاه‌های یکدیگر به‌خصوص مواقعی که مسائل زندگی مشترک را در برمی‌گیرد، به وضوح مشخص می‌شود. بنابراین، توجه به این ویژگی در انتخاب همسر بسیار حائز اهمیت است. 

در مسیر زندگی همراه شما است

همراهی یکی از مهمترین ویژگی‌های یک همسر مناسب است. همسری که همراه شما است، فردی است که در راه رسیدن به اهدافتان به شما کمک میکند و همواره به شما انگیزه می‌دهد. 

به شما احترام می گذارد

احترام یکی از مهمترین ویژگی‌های یک همسر مناسب است. همسری که به شما احترام می‌گذارد، فردی است که به رابطه شما ارزش می‌دهد و همواره با شما به عنوان یک شخص با ارزش برخورد می‌کند. با یک همسری که به شما احترام می‌گذارد، شما می‌توانید در رابطه با همسرتان به سمت پیشرفت بروید. اگر از من بپرسید که همسر خوب کیست؟ قطعا به شما خواهم گفت اگر هیچ ویژگی‌ای دیگری را در او در نظر نمی‌گیرید، توانایی او برای احترام گذاشتن را در نظر داشته باشید.

تصور بکنید که همسر شما یک شخص مستقل، باهوش و صادق است ولی به شما احترام نمی‌گذارد و همیشه به شما توهین می‌کند، چه حسی پیدا خواهید کرد؟ مطمئن باشید که تمامی ویژگی‌های خوب او از چشم شما خواهد افتاد و شما نمی‌توانید او را بپذیرید. همسر خوب یعنی کسی که فارغ از هر نظر و دیدگاهی که شما به یک قضیه دارید به شما احترام بگذارد. البته دقت داشته باشید که این جمله به معنی این نیست که همیشه در هر چیزی با شما موافقت کند، بلکه به این معنی است که حتی اگر با چیزی مخالف است آن را در نهایت احترام به شما منتقل کند. 

 همسر مناسب همچنین…

  •  به نقاط قوت و ضعف شما توجه میکند
  • به بلوغ روانی و عاطفی رسیده‌اند
  • از نظر جنسی پاسخگو است
  • امید به زندگی دارد
  • توانایی در ارتباط با دیگران دارد
  • داشتن توانایی در حل مسائل و ارائه راه حل‌های خلاقانه و سازنده
  • داشتن توانایی در تحمل فشار و مشکلات زندگی
  • داشتن توانایی در پذیرش نظرات دیگران

سخن آخر

برای شناخت همسر مناسب مشاوره پیش از ازدواج الزامی است. مشاوره قبل از ازدواج، شکلی از مشاوره است که به شما و همسر آینده‌تان کمک می‌کند برای یک ازدواج موفقیت آمیز آماده شوید. مشاوره قبل از ازدواج، حتی برای زوج‌هایی که گمان می‌کنند یکدیگر را به طور کامل می‌شناسند نیز پیشنهاد می‌شود. زیرا هدف این نوع از مشاوره، این است که به شما و همسرتان کمک کند تا در حضور یک متخصص مجرب در مورد ریزترین برنامه‌های زندگی مانند مسائل مالی، کودکان و… با یکدیگر به صحبت بنشینید.

همانطور که مشاوره خانواده سعی در حل مشکلات پیش آمده در خانواده را دارد، مشاوره قبل از ازدواج نقاط و مشکلاتی که در آینده ممکن است به درگیری منجر شود را شناسایی و بررسی کرده، و به شما ابزار و روش‌هایی مناسب برای جلوگیری از آنها را آموزش خواهد داد. هدف از مشاوره پیش از ازدواج، ایجاد پایه‌ای قوی و مستحکم برای شروع زندگی مشترک می‌باشد. بنابراین قبل از ازدواج حتما به مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنید تا با شناخت بهتری از خود و همسر آینده تان وارد زندگی مشترک شوید و رابطه موفق تری داشته باشید.

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ساناز
ساناز
6 ماه قبل

عالی