کلینیک روانشناسی نیک مایند

مشاوره خانواده

بهبود و ارتقاء روابط خانواده

کیلینک روانشناسی نیک مایند با استفاده از مجرب ترین‌ کادر مشاوره خانواده با بیش از هزار تجربه درمانی موفق در زمینه مشاوره خانواده به صورت حضوری و آنلاین آماده خدمت رسانی به شماست. کافی است با ما تماس بگیرید و از خدمات مشاوره حضوری یا آنلاین ما بهره مند شوید.

مشاوره خانواده در صدد بهبود عملکرد خانواده است. خانواده مهم ترین رکن جامعه است که شخصیت فرد در آن شکل می‌گیرد. تربیت و تکامل فرد در فضای خانوداه شکل می‌گيرد. در صورتی که خانواده سالم باشد آن جامعه سالم بوده و به سمت پیشرفت و ترقی حرکت می‌کند. بزرگ شدن در یک خانواده سالم در آینده ما تأثیر به سزایی دارد. اگر خانواده و رفتار خانواده ناسالم باشد، احتمالا در آینده و روابط بین فردی مشکلاتی را خواهیم داشت اما به این معنا نیست اگر در خانواده ناسالم باشیم نمی‌توانیم از سلامت روان برخوردار و زندگی موفقی را داشته باشیم. خانواده درمانی یا مشاور خانواده راهی برای بازگشت به یک خانواده سالم با کارکرد سالم است، به طوری که همه اعضای آن به رشد و  خودشکوفایی و موفقیت برسند.

تعریف مشاوره خانواده 

مشاور خانواده نوعی از  مشاوره روانشناسی است که به جای درمان فردی، بر همه افراد خانواده متمرکز است و تمامی این افراد در جریان روند درمان قرار دارند. خانواده درمانی، می‌تواند به اعضای خانواده در بهبود ارتباط و رفع درگیری‌ها و تنش‌ها کمک کند. خانواده درمانی مجموعه‌ای از رویکردهای روان‌ درمانی است که به جای درمان فردی، بر همه افراد خانواده متمرکز است. این روش اغلب زمانی پیشنهاد می‌شود که اعضای خانواده درگیر مشکلات شدیدی باشد که کل خانواده را تحت تأثیر قرار دهد، مانند اعتیاد، افسردگی مزمن و…

مشاوره خانواده

کار مشاور خانواده

از اهداف اصلی خانواده درمانی بهبود روابط اعضای خانواده و داشتن زندگی خانوادگی سالم است.تعریف نقش‌ها در خانواده، شناسایی نقاط قوت و ضعف خانواده و ایجاد مرزهای سالم در روابط خانوادگی، حل مشکلات و بهبود روابط از دیگر اهداف خانواده درمانی است. برای خانواده‌هایی که با تغییرات مرتبط با مرگ نزدیکان، بیماری، مشکلات مصرف مواد، بیکاری، جابجایی شغلی، پیری، طلاق، ضربه روحی و سوگواری مواجه هستند، مشاوره خانواده یا خانواده درمانی می‌تواند مفید باشد.

مشاوره خانواده

از جمله مهمترین اهدافی که مشاور خانواده دنبال می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا بردن آگاهی اعضای خانواده برای حل مشکلات
  • افزایش تعاملات رو در روی خانوادگی و آموزش مهارت گفت‌وگو
  • معتبر دانستن تمام نیازهای اعضای خانواده و توجه به آن‌ها
  • آموزش مهارت رویارویی با مشکلات و تروماهای خارج از خانواده
  • تشخیص و درمان اختلالات روانی هر یک از اعضای خانواده
  • راهنمایی مؤثر برای گذر از بحران‌هایی مانند طلاق یا سوگ
  • کمک به شکل‌گیری رفتارهای سالم به جای رفتارهای ناکارآمد
  • راهنمایی برای کاهش تعارضات بین فردی
  • درک بهتر از نیازها و خواسته‌ها

مشاوره خانواده

زمان مراجعه به مشاوره خانواده

فقط در زمان بروز مشکل نیست که باید به مشاوره خانواده مراجعه کرد. گاهی برای پیشرفت روابط و بهبود عملکرد خانواده نیز مشاوره روانشناسی می‌تواند بسیار مفید باشد؛ اما در زمان بروز مشکلات نیز اگر مسأله با گفت‌وگو حل نشود، بهتر است برای جلوگیری از حاد شدن آن در اسرع وقت از مشاوره خانواده کمک گرفت. مسائلی که در این مشاوره به آن پرداخته می‌شود، عبارتند از:
  • هر خانواده حداقل 3 نفری ممکن است دچار چالش‌هایی باشد که عمده‌ترین دلیل آن‌ها تفاوت نسلی است. این مشکلات بحث‌ها و درگیری‌هایی ایجاد می‌کند که ممکن است حداقل به یک نفر از اعضای خانواده آسیب بزند و مشاور خانواده می‌تواند در این زمینه یک فضای امن برای گفت‌وگو ایجاد کند و با تخصص خود کمک کند:
  • مشکلات خانواده با فرزندان
    • والدین محقق شدن تمام آرزوهای خود را از فرزندشان توقع داشته باشند.
    • پدر و مادر آگاهانه یا ناآگاهانه اعتماد به نفس و شخصیت فرزند را زیر سؤال می‌برند.
    • درگیری‌های فیزیکی در خانواده زیاد است.
    • یکی از اعضای خانواده درگیر اعتیاد یا بیماری مزمن است.
    • فرزندانی که خانواده آن‌ها در هنگام کودکی مهاجرت کرده‌اند و حالا این نسل دوم مهاجر در تقابل با فرهنگ پیشین پدر و مادر قرار گرفته‌اند.

       

  • تأثیر طلاق بر فرزندان و کل خانواده

    جدا شدن پدر و مادر خانواده می‌تواند ابعاد متفاوتی داشته باشد. حتی اگر این طلاق وضعیت فردی اعضای خانواده را بهبود ببخشد، به هر حال ممکن است عادت کردن به شرایط جدید برای همه آسان نباشد. مشاوره خانواده در بعد از طلاق، همراه اعضای خانواده خواهد بود تا این زندگی جدید را به نحو احسن آغاز کنند.
  • مشکلات زناشویی زوجین

    فضای خانواده یک محیط خصوصی و احساسی است و اگر دو همسر کنار همدیگر این آرامش و امنیت را احساس نکنند، موجب مشکلاتی خواهد شد که سایر ابعاد زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل زوجینی که در رابطه جنسی خود مشکلاتی دارند، چه فرزندی نداشته باشند چه دارای فرزند باشند، کل خانواده را درگیر خواهند کرد و فضای خانه سرد خواهد شد. مشاوره خانواده می‌تواند به حل و فصل این مشکلات کمک کند.
  • اثر خیانت بر خانواده

    خیانت یکی از موضوعات فرازناشویی است که ابعاد روانی سنگینی دارد و زوجین چه این خیانت فعال باشد، چه از آن گذشته باشد، از نظر روانی درگیر آن خواهند بود. فرزندان نیز ممکن است تحت تأثیر این موضوع قرار بگیرند. مشاوره خانواده در این زمینه کمک می‌کند که زوجین تصمیم درستی درباره رابطه بگیرند و مهارت‌هایی را می‌آموزد که اعضای خانواده، آسیب کمتری ببینند.
  • ارتباطات خواهر برادری

    شاید این مسأله از مسائل اصلی حوزه مشاوره خانواده نباشد؛ اما اختلافات خواهر و برادر در یک خانواده ممکن است تا جایی پیش رود که یکی از طرفین یا هر دو، آسیب روانی جدی ببینند. به دلیل اهمیت نقش خواهر و برادر در زندگی خانوادگی، یک مشاور شما را همراهی می‌کند تا روابط خود را بهبود ببخشید.

     

    مشاوره خانواده

انواع مشاوره خانواده

مشاوره خانواده می‌ تواند به چندین شکل و روش ارائه شود. این اشکال شامل موارد زیر می‌ شوند:

  • مشاوره حضوری : در این نوع مشاوره، خانواده مستقیماً با مشاور در یک محل ملاقات با هم مواجهه می‌شوند. این روش معمولاً در مطب‌ها، مراکز مشاوره یا دفاتر مشاوره انجام می‌ شود.
  • مشاوره آنلاین: این نوع مشاوره خانواده به صورت تلفنی یا تصویری انجام می‌ شود و افراد مستقیماً با مشاور یا از راه مشاوره تلفنی در تعامل هستند یا افراد با مشاور از طریق ارتباط تصویری مانند ویدئوکال در تعامل هستند. مشاوره خانواده تصویری یا آنلاین به افرادی که تمایل به مشاوره حضوری ندارند یا از نقاط دور به مشاوره دسترسی دارند، کمک می‌ کند.
  • مشاوره در منزل : در مشاوره خانواده در منزل، مشاور به طور مستقیم به خانه خانواده می‌آید و جلسات مشاوره خانواده را در محیط خانگی آن‌ها انجام می‌دهد. این روش به ویژه در مواردی که برخی از اعضای خانواده به علت عدم توانایی حرکت یا مشکلات روانی و موارد دیگر نمی‌ توانند به مراکز مشاوره مراجعه کنند، مفید است.

مشاوره خانواده

مشاوره خانواده آنلاین

این روزها از بین انواع متفاوت مشاوره، مشاوره آنلاین طرفداران بیشتری دارد. اگر وقت کافی ندارید، مشاوره خانواده آنلاین کاربردهای زیادی دارد. چالش اصلی خانواده درمانی حضوری این است که همه اعضای خانواده در یک زمان باید حضور داشته باشند. با این حال، با مشاوره آنلاین خانواده درمانی، همه شما و اعضای خانواده می‌توانيد در مکان‌های مختلف باشید و همچنان با یکدیگر و با یک خانواده درمانگر خوب در یک زمان ارتباط برقرار کنید.  

با مشاوره آنلاین مشکلات ترافیک و حضور در حمل و نقل عمومی شلوغ و پیدا کردن جای پارک رانندگی را دیگر ندارید. به‌علاوه، در جایی صحبت می‌کنید که احتمالاً احساس راحتی بیشتری می‌کنید، به خصوص اگر از خانه تماس بگیرید.همچنین اگر از خانواده دور هستید و شاید همین فاصله مسبب بسیاری از چالش‌ها در خانواده شده است، به ویژه اگر مهاجرت کرده یا یکی از اعضای خانواده‌تان مهاجرت کرده است، مشاوره خانواده آنلاین بهترین گزینه است تا به مسائل خود بپردازید؛ چرا که دیگر نیاز نیست مسافتی را طی کرده و در کنار هم باشید یا نگران پیدا کردن یک مشاور متخصص نزدیک به خود باشید. می‌توانید به راحتی به صورت آنلاین با اعضای خانواده مشاوره دریافت کنید.

 

فرآیند مشاوره خانواده  

نوع رویکرد درمانی که مشاور خانواده برای خانواده درمانی استفاده می‌کنند، با  نوع مشکلشان مرتبط است. مشاور خانواده در جلسات سعی می‌کند رابطه شما را ارزیابی کند تا بداند:

  • چه چیزی شما را به هم مرتبط ساخته است؟
  • چه چیزی روابط شما را وارد تنش کرده است؟
  • اختلافات شما دقیقا در چه مسائلی است؟
  • آیا الگوهای ارتباطی و رفتاری غلط دارید؟
  • نقاط قوت و ضعف روابط شما چیست؟
  • ساختار قدرت در خانواده شما چگونه است؟
  • چه عواملی باعث عدم کارکرد نقش‌ها و روابط شما شده است؟

در جلسات مشاوره، ممکن است تمام اعضای خانواده، یا تنها برخی از اعضا، شرکت کنند. برنامه درمانی، براساس شرایط و وضعیت خاص هر خانواده متفاوت خواهد بود. این جلسات، به یادگیری مهارت‌هایی می‌پردازد که به بهتر شدن روابط بین اعضای خانواده و گذر از مشکلات و شرایط سخت کمک می‌کند.

خانواده شاد با مشاوره خانواده

مشاور خانواده خانم و آقا

 جنسیت مشاور ممکن است در انتخاب مشاور مهم نباشد برخی از افراد به هیچ وجه به جنسیت مشاور خود اهمیت نمی دهند. آنها یک مشاور را به عنوان یک درمانگر می بینند. این بستگی به شخص و نیازهای او و درک او از اینکه یک مشاور برای او چه کسی است، دارد. مهمترین چیز هنگام انتخاب یک مشاور این است که فردی را پیدا کنید که فرد در صحبت کردن با او احساس راحتی کند.مشاوری را انتخاب کنید که به شما احساس راحتی دهد تا بتوانید خودتان باشید و شروع به کار روی مشکلات خود کنید. شما در کلینیک نیک مایند میتوانید به دلخواه از بین ۵۰ مشاور خانواده یک فرد متخصص را انتخاب کنید و این امر مراجعه به روانشناس را بسیار آسان نموده است. کلینیک نیک مایند شامل روانشناسان و مشاوران خانواده خانم و آقا می باشد. شما میتوانید با ما تماس بگیرید تا بهترین مشاور را برای شما پیشنهاد دهیم.  

مراجعه به مشاوره خانواده 

اگر به دنبال بهبود روابط خانوادگی خود هستید و به مشاوره خانواده نیاز دارید، مراعات کردن تعدادی نکته مهم می‌تواند به شما در انتخاب بهترین مشاور کمک کند.

  • جستجوی مشاوران معتبر : اولین گام برای مشاوره خانواده این است که به دنبال مشاوران معتبر و مجرب بگردید. مشاوران با تجربه می‌توانند بهترین راه‌حل‌ها را ارائه دهند. از وب‌سایت‌های معتبر، نظرات مشتریان قبلی و توصیه‌نامه‌ها برای انتخاب مشاور مناسب استفاده کنید.

  • ملاقات اولیه: بعد از انتخاب مشاور، مراجعه به او برای ملاقات اولیه بسیار مفید است. در این دوره، می‌توانید اهداف و انتظارات خود را به او بیان کنید و از این ملاقات برای ارزیابی اولیه و شناخت بهتر از مشکلات خانوادگی استفاده کنید.

  • اطلاع از روش‌ها و رویکردهای مشاوره: هر مشاور خانواده دارای رویکردهای مختلفی به مشاوره است. اطمینان حاصل کنید که رویکرد مشاور مناسب نیاز‌های شما و خانواده‌تان را پوشش می‌دهد. درخواست کنید که مشاور خانواده روش‌های مشاوره‌اش را توضیح دهد تا بهترین تصمیم را بگیرید.

  • تعهد به فرآیند مشاوره :مشاوره خانواده یک فرآیند پیچیده و طولانی ممکن است باشد. شما و خانواده‌تان باید تعهد کنید که به فرآیند مشاوره پایبند باشید تا به نتایج مطلوب دست پیدا کنید. به مشاور اطلاعات کاملی ارائه دهید تا او بتواند بهترین راه‌حل‌ها را ارائه دهد.

مشاوره خانواده آنلاین

ویژگی‌های مشاور خانواده 

از مهمترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های یک مشاوره خانواده خوب تخصص و تجربه در خانواده درمانی است. درک مشکلات و درگیری‌های اعضای خانواده و ایجاد ارتباط مؤثر و سازنده و همدلی از دیگر ویژگی‌های یک متخصص و مشاور خانواده حرفه‌ای است. یک مشاور خانواده خوب علاوه بر حل کردن مشکلات خانواده به روابط بین فردی اعضای خانواده کمک می‌کند منجر به بهبود روابط، همدلی بیشتر و کاهش تضادها می‌شود.

مشاوره خانواده

بهترین مرکز مشاوره خانواده در تهران

اگر به دنبال بهترین مشاوره خانواده در تهران هستید کلینیک روانشناسی و مشاوره نیک مایند یکی از بهترین مراکز روانشناسی در تهران است که با بهره‌گیری از درمانگران خانواده مجرب از سال هاست مشغول به فعالیت تخصصی در حوزه مشاوره و روانشناسی خانواده بوده و در طول این سال ها تلاش کرده تا در حوزه های مختلف مشاوره خانواده خدماتی شایسته ارائه نماید.بدون شک می توان گفت یکی از مجهزترین و بهترین مرکز مشاوره خانواده در تهران کلینیک تخصصی نیک مایند می باشد که با کادری از برترین ومجرب ترین روانشناسان خانواده تهران، ارائه دهنده خدمات مشاور خانواده خانم و آقا به صورت حضوری و آنلاین در سراسر کشور است. مجموعه نیک مایند افتخار دارد که تاکنون توانسته در حل مشکلات و بهبود روابط خانوادگی مراجعین نقش به سزایی داشته باشد.

مشاوره خانواده در کلینیک نیک مایند

 

مشاوران خانواده کلینیک نیک مایند

مشاوره خانواده یک ابزار قدرتمند برای بهبود روابط خانوادگی و رسیدن به یک زندگی سالم و خوشبختی است.   کلینیک روانشناسی نیک مایند با بهره گیری از متخصصین مجرب این حوزه به شما در داشتن  روابطی پایدار و سالم کمک می‌کند. مشکلات خانوادگی را نادیده نگیرید و در اسرع وقت به حل مشکلات از طریق مشاوره خانواده بپردازید. کیلینک روانشناسی نیک مایند با استفاده از مجرب ترین‌ کادر مشاوره خانواده در تهران آماده خدمت رسانی به شماست. کافی است با ما تماس بگیرید و از خدمات مشاوره حضوری یا غیر حضوری ما بهره ببرید.

مشاوره خانواده